جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آتش افروزی ترامپ در ونزوئلا به رغم مذاکره دولت و مخالفان

رئیس جمهوری امریکا در حالی بار دیگر ونزوئلا را تهدید کرده است که نمایندگان دولت و مخالفان تمایل خود را برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور از طریق مذاکره اعلام کرده اند. این تهدید ترامپ نشان می دهد که به رغم تلاش دولت و مخالفان برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سیاسی در ونزوئلا، واشنگتن همچنان به دنبال تشدید تنش ها در این کشور منطقه آمریکای لاتین است.

تهران-ایرنا- به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا تهدید کرد که به دنبال محاصره و یا قرنطینه ونزوئلا است. این تهدید ترامپ در حالی مطرح شده است که نمایندگان دولت و مخالفان که از چند روز پیش در جزیره باربادوس حضور یافتند، روز گذشته به مذاکرات جدیدشان ادامه دادند.

در همین حال یک مقام وزارت خارجه نروژ به عنوان میانجی گر طرفین مناقشه در ونزوئلا اعلام کرد، دو طرف تمایل شان را برای پیشرفت در روند حل و فصل مسالمت آمیز بحران سیاسی در این کشور منطقه آمریکای لاتین اعلام کرده اند.

" اینه اریکسن سورید" این مقام نروژی تمایل دو طرف را برای ادامه مذاکره را مثبت ارزیابی کرد اما جزئیات بیشتری در این راستای ارائه نکرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا روز گذشته با رد اظهارات ترامپ مبنی بر احتمال محاصره این کشور، گفت که از سازمان ملل می خواهد این تهدید غیرقانونی را محکوم کند.

«نیکلاس مادورو» اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر محاصره احتمالی این کشور را تقبیح کرد و گفت: آب های ونزوئلا آزاد و مستقل می مانند.

مادورو تاکید کرد که به «ساموئل مونکادا» نماینده ونزوئلا در سازمان ملل گفته که از شورای امنیت این سازمان بخواهد تا این تهدید «غیرقانونی» را محکوم کند.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) "خوان گوایدو" رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت "نیکلاس مادورو"، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

ونزوئلا همچنان بدنبال راههای مختلف برای جبران هزینه و درآمدهای خود است و در این راستا دولت مادورو توانسته برای بدست آوردن درآمد و به رغم مواجهه با تحریم‌های آمریکا، بخشی از ذخایر طلا خود را بفروشد.

در این راستا دولت مادورو امیدوار است با همکاری کشورهایی همچون روسیه و چین با تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقابله کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!