جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مرگ 3 روزنامه نگار مکزیکی در یک هفته

مقامات مکزیک روز شنبه اعلام کردند که در حال بررسی قتل سومین روزنامه نگاری هستند که طی یک هفته در ایالت ساحلی وراکروز در این کشور به قتل رسیده است و از ادامه خشونت ها در این کشور آمریکای لاتین علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران حکایت دارند.

تهران - ایرنا - خبرگزاری رسمی مکزیک (نوتیمکس) به نقل از دفتر دادستانی ایالت وراکروز نوشت، «خورخه رویز وازکز»، روزنامه نگار یکی از روزنامه های مکزیک به نام "Grafico de Xalapa"، علی رغم اقدامات امنیتی که برای محافظت از وی صورت گرفته بود، به قتل رسید.

این نهاد در بیانیه ای نوشت: «مسئولین این نهاد دلیل عدم اجرای اقدامات حفاظتی اعطا شده به این خبرنگار و خانواده وی را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

گزارش ها حاکی از این است که مرگ وازکز، شمار روزنامه نگاران کشته شده سال جاری را تاکنون به هشت تن رسانده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 9 تن اعلام شده است.»

روز جمعه گذشته نیز یک خبرنگار که از مقامات شهری نیز بود در ایالت گوئررو مکزیک کشته شد و یک هفته پیش از آن نیز جسد خبرنگاری دیگر که به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بود، پشت بار یک کامیون پیدا شد.

رئیس کمیسیون حفاظت از خبرنگاران اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد که وازکز پیشتر نیز تهدید به مرگ شده بود و نهایتا روز گذشته در منزل خود به ضرب گلوله به قتل رسید.

فرماندار وارکروز نیز ضمن محکوم کردن قتل خورخه رویز وازکز گفت که تلاش ها برای یافتن قاتل یا قاتلین وازکز آغاز شده و ادامه دارد و مسئولان قتل وازکز به سزای عمل خود خواهند رسید.

مکزیک طی سال های اخیر یکی از خطرناک ترین کشورها در جهان برای خبرنگاران شناخته شده است. هنوز دلیل اصلی قتل این خبرنگار مشخص نیست و تحقیقات پلیس در این رابطه ادامه دارد.

خشونت ها در این کشور منطقه آمریکای لاتین به چالشی جدی برای مقامات مکزیک تبدیل شده است. آندرس لوپز ابرادور رئیس جمهوری مکزیک اندکی پس از به قدرت رسیدن قول داد که تدابیر ویژه ای برای مقابله با سطح فزاینده خشونت ها در این کشور اتخاذ کند. اما خشونت ها علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران در این کشور همچنان گزارش می شود.

بیش از ۲۰۰ هزار نفر از زمان پایان سال ۲۰۰۶میلادی طی خشونت ها در مکزیک از جمله درگیری های مرتبط با فعالیت گروههای تبهکاری وهمچنین درگیری گروههای توزیع مخدر با نیروهای امنیتی کشته شدند. پس از ثبت رکورد بالا خشونت در سال ۲۰۱۸، خشونتها در سال ۲۰۱۹ نیز در این کشور همچنان بالاست.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!