سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
امضای قرارداد گازی توتال برگشت ایران را به بازارهای بین المللی رقم می زند

تهران - ایرنا - جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی نظیر امضای قرارداد گازی توتال وبازگشت ایران به بازارهای بین المللی، احرازجایگاه نخست رشد تولید نفت جهان در 2016 از سوی ایران و ایجاد یک شرکت مشارکتی توسط گازپرومنفت روسیه و رپسول اسپانیا بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از رویترز، توتال فرانسه قرارداد گازی توسعه فاز 11 پارس جنوبی را که بزرگ ترین میدان گازی جهان به شمار می رود را امضا کرد و نخستین سرمایه گذاری بزرگ غربی ها در ایران را پس از لغو تحریم ها رقم زدند.
در این قرارداد توتال با سهام 50.1 درصد در این پروژه فعالیت می کند و شرکت سینوپک چین از طریق یکی از شعباتش 30 درصد و شرکت پتروپارس 19.9 درصد سهام دارد.
هزینه مرحله نخست توسعه پارس جنوبی حدود دو میلیارد دلار برآورد شد.

**ایران در جایگاه نخست رشد تولید نفت جهان در 2016
فوربس، بی پی در گزارش مرور آماری انرژی جهان 2017 که درماه ژوئن منتشر شد، اعلام کرد که تقاضا برای نفت در جهان در سال 2016 میلادی با 1.6 درصد افزایش به بالاترین رقم 96 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید که پاکستان با رشد سالانه 12 درصدی در مصرف این سوخت بیشترین میزان را به خود اختصاص داد.
بالاترین درصد رشد تولید نفت نیز در این مقطع مربوط به دو کشور عضو اوپک یعنی ایران (18 درصد یا 700 هزار بشکه در روز) و عراق (10.8 درصد یا 400 هزار بشکه در روز) می شود.
ایران در سال 2016 میلادی به بیشترین میزان تولید نفت از سال 1970 میلادی رسید و تولید نفت عراق نیز در این مقطع بالاترین میزان در تاریخ این کشور بود.

** احتمال رکوردشکنی قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی
به گزارش رویترز، چهار خریدار آسیایی نفت خام گفتند که عربستان ممکن است قیمت نفت خام سنگین خود را برای عرضه در بازار آسیا در ماه اوت با 20 سنت افزایش به بالاترین رقم در بیش از 3 سال گذشته برساند.
این اقدام پس از آن صورت خواهد گرفت که در پی پیروی عربستان از توافق کاهش تولید و کاهش تولید نفت خام سنگین این کشور، حاشیه سود تولید نفت کوره از نفت خام سنگین به بالاترین رقم های خود رسیده است.

**عراق حق افزایش تولید نفت دارد
به گزارش رویترز، «جبار اللعیبی»، وزیر نفت عراق گفت: عراق حق دارد تولید نفت را متناسب با ذخایر خود افزایش دهد.
به گفته وی، ذخایر نفتی این کشور به طور قطع با میزان ذخایر عربستان برابری می کند، پس چرا باید از افزایش تولید نفت محروم باشد؟ ما نمی خواهیم توافق کاهش تولید یا روند صعودی قیمت ها را مختل کنیم، اما این حق ماست سطح تولید خود را به تناسب ذخایر افزایش دهیم.

**سکوت وزیر نفت عراق در برابر لزوم تشدید کاهش جهانی تولید نفت
به گزارش رویترز، «جبار اللعیبی»، وزیر نفت عراق، گفت: منتظر نتیجه نشست کمیته نظارتی آینده سازمان اوپک است تا پس از آن نظر خود را درباره نیاز به تشدید یا عدم تشدید میزان کاهش تولید نفت اعلام کند.
وی افزود: اکنون نیاز به اقدامی نیست و همه چیز رو به راه به نظر می رسد؛ گمان می کنم که قیمت های دوباره افزایش یابد اما باید منتظر نتیجه نشست آینده بود.

**گازپرومنفت روسیه و رپسول اسپانیا یک شرکت مشارکتی ایجاد می کنند
به گزارش رویترز، شرکت «گازپرومنفت» روسیه اعلام کرد که در حال ایجاد شرکت مشارکتی «اووروتک اوگرا» با «رپسول» اسپانیا در روسیه هستند.
گازپرومنفت 25.02 درصد از سهام این شرکت را هم اکنون داراست و می تواند آن را به 50 درصد افزایش دهد؛ همچنین رپسول به موجب این قرارداد حق اکتشاف و تولید در هفت بلوک نفتی در سیبری غربی را دارد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!