پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
فغانی: توقعات از ما بیش از حد شده است

علیرضا فغانی و دستیاران ارزشمندش که یک تیم ایرانی موفق را در مسابقات تازه پایان یافته فوتبال جام کنفدراسیون‌ها 2017 در خاک روسیه شکل دادند و دو دیدار آلمان با شیلی در مرحله گروهی و پرتغال با شیلی را در نیمه نهایی سوت زدند، دیروز در تهران کنفرانس مطبوعاتی داشتند و طی آن از دستاوردهای خود در این رقابت‌های مهم سخن گفتند.
وصال روحانی
ایران آنلاین / علیرضا فغانی که قضاوت‌های فوق را ضمیمه کارنامه‌ای بس درخشان (سوت زدن فینال جام ملت‌های آسیا 2015، فینال جام باشگاه‌های جهان 2015 و دیدار نهایی المپیک 2016) کرده است و حالا توقع می‌رود که در جام جهانی 2018 هم نقشی مهم را ایفا کند، در این نشست تأکید کرد که حاصل کار تیم فوق در روسیه مناسب و مثبت بوده است و کارشناسان از آنها رضایت داشته‌اند. فغانی زودتر از دستیارش (محمدرضا منصوری) با خبرنگاران همکلام شد و گفت: «از آنجا که جام کنفدراسیون‌ها واپسین جام مهم برای داوران کاندیدای حضور در جام جهانی 2018 بود، نمایشی موفقیت‌آمیز در آن از حداکثر اهمیت برخوردار بود و خوشبختانه به نتیجه مطلوب رسیدیم. حالا حضور ما در جام جهانی سال بعد هم محرز به نظر می‌رسد اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان به طور صد درصد از آن یاد کرد. فیفا باز هم برای ما کلاس‌ها و دوره‌هایی خواهد گذاشت و باید در آنها هم قبول شویم و صرف موفقیت‌های گذشته برای گسیل ما به روسیه کافی نخواهد بود.» فغانی در مورد استفاده از داوران پشت دروازه‌ها با وجود سیستم ویدئوچک نیز گفت: «ویدئوچک وسیله‌ای است تا با آن تصمیم‌های داوران به بوته نقد گذاشته شود. خود من در یک بازی داخلی توپی را که به شکم محسن بنگر برخورد کرده بود، به اشتباه پنالتی اعلام کردم اما با استفاده از این سیستم، اشتباهات کمتر خواهد شد. البته سرعت کار باید بیشتر شود و هماهنگی بین داوران و ناظران و مسئولان ویدئوچک‌ها هم فزونی یابد.
در دیداری هم که بین شیلی و پرتغال سوت زدم، صحنه دقایق آخر مشکوک به پنالتی بود و به این سبب درخواست ویدئوچک دادم و بررسی‌ها نشان داد پنالتی نبوده است.» فغانی ادامه داد: «اگر در یک بازی هم سر بازیکنان تیم شیلی فریاد زدم، برای خاموش شدن آنها بود زیرا بازیکنان ذاتاً پرخاشگری دارند و اگر پیشدستی نمی‌کردم، به مشکل برخورد می‌کردیم. از من پرسیده‌اند چرا قضاوت فینال را به ما نسپرده‌اند اما حقیقت آن است که توقعات از ما بیش از حد شده است و فراموش نکنید که در همین جام یک مسابقه نیمه نهایی را به ما سپردند.» فغانی متذکر شد همان طور که جامعه جهانی داوری قاضیان ایرانی را باور کرده است، در ایران نیز باید برخورد بهتری با داوران صورت گیرد. وی همچنین گفت: «فیفا برنامه ماهانه‌ای را برای ما ارسال می‌کند و ما باید طبق آن عمل و سپس حاصل کار را به فیفا گزارش کنیم. البته فیفا نیز تک تک داوری‌های ما تا جام جهانی را آنالیز خواهد کرد و نمره‌دهی می‌کند تا سرانجام فرجام کار ما مشخص شود.»
منصوری: کارها با ویدئوچک راحت‌تر شده است
از دو دستیار فغانی فقط محمدرضا منصوری در کنفرانس دیروز حاضر بود که گفت: استفاده از ویدئوچک‌ها کار داوری را ساده‌تر و تعداد خطاها در امر داوری را کمتر کرده است. درست است که داور وسط تصمیم نهایی را می‌گیرد اما فردی که در اتاق ویدئوچک مستقر است، بهترین اطلاعات را به او می‌دهد تا وی تصمیم‌های صحیح‌تری بگیرد. البته این فناوری هنوز نیاز به کامل‌تر شدن بیشتر دارد.
تاج: قدر این داوران را بدانیم
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم که در کنفرانس مطبوعاتی دیروز حضور داشت، گفت باید به این تیم داوری بالید و دستاوردهای آن را ارزشمند شمرد. وی اضافه کرد: تیم داوری ما اتفاقات بزرگ مثبتی را در سال‌های اخیر رقم زده است و می‌کوشیم یک جلسه قدردانی اضافی هم از آنها در شنبه هفته آینده داشته باشیم. البته ما در سایر موارد مثل فوتبال ساحلی و فوتسال نیز موفق بوده‌ایم و این نشان می‌دهد این ورزش رو به اوج دارد. با بیلان مثبت کار فغانی و یارانش، تقریباً مطمئنیم که آنها را در جام جهانی 2018 هم شرکت خواهند داد./ روزنامه ایران

(منبع: ایران آنلاین)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!