چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
جدایی طلبان لایحه همه پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا را تهیه کردند

مادرید - ایرنا - ائتلاف ملی گرایان ایالت کاتالونیا اسپانیا و مسئولان حزب CUP این ایالت روز چهارشنبه در مراسمی متن لایحه برگزاری همه پرسی برای استقلال طلبی کاتالونیا را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، کاتالان‌ها در تهیه این لایحه، استدلال‌های شناخته شده جهانی همچون حقوق بشر را مد نظر قرار داده و اشاره‌ای به حداقل میزان مشارکت برای مشروعیت پیداکردن نتیجه همه پرسی پیش بینی نشده است.
بر این اساس، نتیجه این همه پرسی الزام آور خواهد بود و در صورت رای آوردن گزینه 'آری'، استقلال ایالت کاتالونیا فورا (حداکثر ظرف مدت 48 ساعت) اعلام خواهد شد.
برای تبدیل شدن لایحه به قانون ابتدا باید لایحه رسما تحویل پارلمان محلی ایالت و سپس به رای نمایندگان گذاشته شود.
به رغم معرفی این لایحه در مراسم امروز، لایحه فعلا به طور رسمی تحویل پارلمان محلی کاتالونیا نشده تا از اقدام دولت مرکزی اسپانیا علیه آن (توسل به دادگاه قانون اساسی برای تعلیق آن) جلوگیری شود.
گفته می‌شود این لایحه در اواخر ماه آگوست به پارلمان محلی کاتالونیا ارائه خواهد شد.

**واکنش‌ها به قانون همه پرسی کاتالونیا
با توجه به اینکه هنوز لایحه قانون همه پرسی کاتالونیا تقدیم پارلمان محلی این ایالت نشده، دادستانی کل کشور اسپانیا قصد ندارد در این مرحله به این مساله وارد شود.
دادستانی معتقد است مراسم امروز چیزی جز یک اقدام سیاسی نبوده و این موضوع هیچ اثر حقوقی ندارد.
به عبارت دیگر فعلا زمان اقدام علیه این ابتکار جدایی طلبان کاتالونیا فرا نرسیده است اما به محض اینکه این قانون تصویب شود، با اقدام فوری و قاطع نهادهای مرکزی اسپانیا رو به رو خواهد شد.
«ثریا سائنز ده سانتا ماریا» معاون نخست وزیر اسپانیا روز سه شنبه هشدار داد: 'جدایی طلبان کاتالونیا هر چه می‌خواهند می‌توانند بگویند...30 روز را صرف تشریح این لایحه نمایند و ادعا کنند 48 ساعت پس از رای آوردن گزینه استقلال در همه پرسی مد نظرشان، اعلام استقلال خواهند کرد...اما برای دولت مرکزی اسپانیا فقط 24 ساعت زمان لازم است تا این قانون را تعلیق و یا لغو و تمام پروسه مربوطه را متوقف کند'.
از طرف دیگر «ماریا دولورس ده کاسپدال» وزیر دفاع اسپانیا نیز روز سه شنبه در یک مراسم نظامی بیان داشت که نیروهای مسلح اسپانیا از یکپارچگی و حاکمیت ملی این کشور دفاع خواهند کرد.

**زیر سئوال بردن مشروعیت دولت اسپانیا از سوی جدایی طلبان
«اوریول جونکراس» نائب رئیس ایالت کاتالونیا امروز بیان داشت، مجموعه مقررات اسپانیا – که دولت مرکزی قرار است با توسل به آنها در راستای تعلیق قانون همه پرسی کاتالونیا اقدام کند – اعتباری ندارند چراکه اسپانیا معاهده‌های بین‌المللی پذیرفته شده از سوی خود را رعایت نمی‌کند.
وی افزود: قانون همه پرسی ایالت کاتالونیا – که ساز و کار برگزاری همه پرسی در اول اکتبر را پیش بینی کرده است – در اوایل ماه سپتامبر در پارلمان محلی این ایالت تصویب خواهد شد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!