پنجشنبه, ۲۵ آوریل ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آخرین گروه چریکی کلمبیا به دنبال امضای توافق آتش‌بس تا قبل از سفر پاپ

ارتش آزادی بخش کلمبیا موسوم به "ELN " اعلام کرده که به دنبال آتش بس با دولت است و این روند به زودی اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، پابلو بلتران ۶۳ ساله و مذاکره کننده ارشد این گروه چریکی کلمبیایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در مجتمع "Jesuit" در اکوادور، جایی که دولت بوگوتا و ELN با یکدیگر به گفت‌وگو برای آتش بس در چهار ماه گذشته پرداختند، گفت که امیدوار است با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کند.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که دولت بوگوتا و این چریک‌ها گفته‌اند به دنبال آتش بس پیش از سفر پاپ به کلمبیا هستند، گفت: ما نزدیک است که به آتش بس دائم برسیم. هنوز تاریخی برایش در نظر گرفته نشده اما ما می‌خواهیم پیش از سفر پاپ به کشور این آتش بس برقرار شود. امیداواریم که این آتش بس در ژوئیه و اوت اجرایی شود. آتش بس شرایطی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به توافق روی ماهیت‌های بشردوستانه آن درباره بهتر شدن شرایط زندگی برای جمعیت غیرنظامی چریک‌های ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا اشاره کرد. ما به دنبال پایان دادن به حملات علیه اعضا و بازگشت آنها به زندگی اجتماعی، برقراری حقوق انسانی برای رهبرانمان هستیم.

مذاکره کننده ارشد این گروه چریکی کلمبیایی در ادامه به سوالی درباره این که دولت کلمبیا گفته آتش بس دو جانبه باید با توقف آدم ربایی‌ها توسط ELN همراه باشد، گفت: زمانی که آتش بس اجرایی شود، عملیات خصمانه متوقف می‌شود. اما اگر در قلمروهای ما غریبه دیده شود، ما او را بازداشت می‌کنیم. این یک اقدام احتیاطی امنیتی است.

این مذاکره کننده ارتش آزادی بخش کلمبیا همچنین گفت: انتظار داریم که پاپ فرانسیس را ملاقات کنیم. شهرهایی که قرار است برای بازدید برود شامل " وییاویسنیو" واقع در مرکز کلمبیاست. در این شهر مراسم سازش برگزار می‌شود و ما امیدواریم که پاپ در آنجا حضور داشته باشد. پاپ هر ۲۰ سال یکبار به کلمبیا می‌آید و این یک رویداد مهم است. ما از او می‌خواهیم تا در کنار ما برای صلح در کلمبیا و سایر کشورها در قاره آمریکا دعا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امضای توافق با گروه چریکی ارتش آزادی بخش کلمبیا صورت گیرد، کلمبیا صلحی کامل را تجربه می‌کند یا خیر، گفت:‌ دستور کار پنج بخشی شامل توقف استفاده از سلاح توسط چریک‌های این گروه برای به قدرت رسیدن و همچنین ماندن دولت کلمبیا در قدرت با استفاده از سلاح است. این یک چالش بزرگ است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!