یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتقاد رئیس‌جمهور مکزیک از سخنان ترامپ: روابط دو کشور با پچ‌پچ تعریف نمی‌شود

یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد "مکزیک قطعا باید هزینه ساخت دیوار مرزی را بپردازد"، همتای مکزیکی او در پاسخ گفت: روابط آمریکا و مکزیک نمی‌تواند با "پچ‌پچ‌های زیرلبی" تعریف شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انریکه پنا نیتو، رئیس‌جمهور مکزیک در پایان سفرش به هامبورگ برای شرکت در نشست گروه 20 به خبرنگاران گفت: روابط با آمریکا که اصلی‌ترین شریک تجاری ما محسوب می‌شود باید بر اهداف مثبت‌تری متمرکز شود؛ دیدگاهی که به نظر من دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با آن موافق است.

وی افزود: با توجه به آنچه که در نشست با ترامپ رخ داد مشخصا روابط دوجانبه ما نمی‌تواند با پچ‌پچ‌های زیرلبی همانند آنچه که روز گذشته رخ داد، تعریف شود.

پنا نیتو ادامه داد: روابط ما باید بر مبنای تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور ایجاد احترام دوجانبه، ایجاد اعتماد و همکاری با یک رویکرد مثبت قرار گیرد. می‌توانم به شما بگویم که من شاهد چنین تمایلی از جانب ترامپ نیز بودم.

ترامپ روز جمعه برای نخستین بار از زمان روی کارآمدنش با پنا نیتو دیدار کرد. ترامپ مکزیک را به "ربودن مشاغل آمریکایی" و پیچیده کردن مذاکرات درخصوص مذاکره مجدد حول محور توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی که قرار است 16 اوت آغاز شود، متهم کرده است.

نشست ترامپ و پنا نیتو در حاشیه نشست گروه اقتصادی 20 علی‌رغم تاکید ترامپ بر اینکه مکزیک باید هزینه ساخت دیوار مرزی را بپردازد، از جانب مقامات به عنوان مذاکرات موثر و سازنده توصیف شد.

ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور آمریکا همچنان می‌خواهد مکزیک هزینه ساخت این دیوار مرزی را بپردازد یا خیر گفت: "قطعا".

اختلافات درخصوص مهاجرت، دیوار مرزی مد نظر ترامپ که مکزیک بارها اعلام کرده هزینه آن را پرداخت نمی‌کند و ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تجارت آزاد با مکزیک به بهای مشاغل در آمریکا تمام می‌شود روابط میان این دو همسایه را خدشه‌دار کرده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!