دوشنبه, ۲۰ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سرنوشت جالب هزارمین گل پله

هزارمین گل پله در دیدار سانتوس و واسکودو گاما موجب شد بازی برای ۲۰ دقیقه متوقف شود.

به گزارش ایسنا، عکس روز و همه تصاویر اصلی روزنامه‌ها یک گل بود، چون تاکنون این اتفاق در تاریخ فوتبال رخ نداده بود. این گل هزارمین گل پله بود که توانست در دیدار سانتوس برابر واسکودوگاما در ماراکانا به ثمر برساند.

پله از تورنمنتی در شمال برزیل در حالی بازگشت که نهصد و نود و نهمین گلش را برابر یک تیم محلی به نام بوتافوگو در ژائو پسوآ به ثبت رساند. دیداری آسان بود که با نتیجه دو بر صفر به نفع سانتوس به پایان رسید. این گل از روی ضربه پنالتی توسط مهاجم برزیلی وارد دروازه حریف شد. اغلب کارلوس آلبرتو این ضربات را می‌زد اما تعداد زیادی از هواداران فریاد زدند: پله، پله...!
پله این ضربه را زد و نهصد و نود و نهمین گلش را به ثمر رساند و هواداران بی‌صبرانه منتظر هزارمین گل ماندند اما اتفاقی رخ داد که مانع از به ثمر رسیدن چنین گلی در آن بازی شد. ژایر استوائو، دروازه‌بان سانتوس آسیب دید و زمین را با درد فراوان ترک کرد، پله نحستین دروازه‌بان ذخیره سانتوس در آن سال‌ها به حساب می‌آمد (در آن زمان تیم‌ها حق تعویض نداشتند).

مهاجم برزیلی درون دروازه رفت و نتوانست هزارمین گلش را به ثبت برساند. هنوز چند بازی در این تورنمنت باقی مانده بود. سانتوس قرار بود برابر باهیا در ال‌سالواردو بازی کند. جو خاصی در ورزشگاه حکمفرما بود و بیشتر شبیه به یک جشن بود تا این اتفاق تاریخی رقم بخورد. نخستین ضربه پله به تیر دروازه برخورد کرد. در موقعیت دیگری توپ تا نزدیکی خط دروازه رفت اما مدافع حریف اجازه نداد تبدیل به گل شود. این بازیکن از طرف هوادارانش هو شد چون آنها می‌خواستند نظاره‌گر این اتفاق تاریخی از نزدیک باشند.

نوزدهم آوریل ۱۹۶۹، روز جشن ملی در سال، ماراکانا میزبان بازی سانتوس برابر واسکودو گاما بود. گروه موسیقی، پرواز بادکنک‌ها و ... همه چیز آماده بود به جز بازیکنان واسکودو گاما. آنها به همدیگر قول داده بودند اجازه ندهند هزارمین گل پله در این بازی به ثمر برسد. بازیکنان این تیم به تمسخر مهاجم برزیلی پرداختند و گفتند: امروز نه، پله.
در یکی از لحظات بازی موقعیت خوبی برای ضربه سر وجود داشت اما مدافع واسکودو گاما سریعتر حرکت کرد تا اجازه گلزنی به پله را ندهد. او گل به خودی را به هزارمین گل پله ترجیح می‌داد. با این حال داور این حرکت را خطا و پنالتی اعلام کرد. دروازه‌بان حریف آندرادا نام داشت و آرژانتینی بود. او و پله رو به روی هم قرار گرفتند. پله از "دیدی" دیگر بازیکن برزیلی روشی برای ضربه پنالتی یاد گرفته بود. او از روش لا پاردینیا بهره برد. او با تاخیر ضربه‌اش را زد تا دروازه‌بان را فریب دهد. "دیدی" تنها این کار را در تمرینات انجام داده بود چون آن را غیرقانونی می‌دانست. با این حال پله از این روش در بازی‌ها بهره برد.

او یک بار این کار را کرد اما آندرادا مقاومت کرد. ستاره برزیلی در نهایت به سمت راست دروازه ضربه زد. دروازه‌بان آرژانتینی به سمت توپ پرید اما به آن نرسید. او در حالی با خشم برخاست که پله درون دروازه رفته بود. مهاجم برزیلی توپ را برداشت و بوسید. ناگهان زمین پر از خبرنگار شد. پله این گل را به کودکان برزیلی تقدیم کرد و فراموش کرد که روز تولد مادرش است. بازی ۲۰ دقیقه متوقف شد تا همه چیز به روال عادی بازگردد. سانتوس در این دیدار با نتیجه دو بر یک پیروز شد.

این دیدار نهصد و دوازدهمین بازی پله بود. تصویر این گل یک روز بعد در جهان پخش شد. با این حال پس از یک شمارش بعدی مشخص شد ستاره برزیلی هزارمین گلش را یک هفته پیش و در سه بازی قبل به ثمر رسانده بود. او در ۱۲ نوامبر در سانتا کروز دِ رسیفه این گل را به ثبت رساند. سانتوس این دیدار را با پیروزی چهار بر صفر تمام کرد. پله در آن روز دو بار دروازه حریف را بازی کرد تا جمع گل‌هایش به ۱۰۰۲ برسد اما چه کسی می‌تواند پس از میلیون‌ها بار دیدن آن تصویر چنین چیزی را قبول کند که اسطوره برزیلی در دوران ورزشی‌اش به چنین رکوردی رسیده است؟

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!