سه شنبه, ۳۰ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بلوک تجاری آمریکای جنوبی خواستار توقف خشونت ها در ونزوئلا شد

تهران- ایرنا- اعضای بلوک تجاری آمریکای جنوبی(مرکوسور) در بیانیه ای مشترک روز گذشته خواستار توقف خشونت ها در ونزوئلا شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه از اعضای مرکوسور که در شهر 'مندوزا' آرژانتین برای مذاکره در مورد مسائل تجاری منطقه ای گردهم آمده بودند، در این بیانیه بار دیگر از ونزوئلا خواستند زندانیان سیاسی در این کشور را آزاد و زمینه مذاکرات میان دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور و مخالفان را فراهم کند.
کشورهای ناظر در مرکوسور از جمله شیلی، کلمبیا و مکزیک نیز این بیانیه را امضا کردند.
در ادامه این بیانیه از هر دو طرف درگیر در ونزوئلا خواسته شده است ابتکارعملی را در دستور کار قرار ندهند که منجر به تجزیه بیشتر جوامع مختلف در ونزوئلا و تشدید تنش ها شود.
بیانیه مرکوسور در حالی منتشر شده است که مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند دولت واشنگتن در حال آماده کردن تحریم های جدید علیه مقامات دولت ونزوئلا است.
در همین حال وزیران خارجه برزیل و آرژانتین اعلام کردند کشورهای عضو مرکوسور در مورد دنباله روی از این نوع اقدامات آمریکا شک و تردید دارند و تصریح کردند: هیچ کدام از ما تمایلی به اجرای تحریم هایی که از همه مهمتر بر مردم ونزوئلا تاثیر می گذارد، نداریم.
سال گذشته در بحبوحه نگرانی ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ونزوئلا، حضور این کشور در مرکوسور به حالت تعلیق درآمد.
در این بیانیه به طرح مادورو برای برگزاری انتخابات مجلس موسسان اشاره ای نشده است.
به گزارش ایرنا، مادورو در روز اول ماه مه‌ (11اردیبهشت) به مناسبت روز جهانی‌ کارگر، برای تشکیل مجلس موسسان قانون به منظور بازنگری در قانون اساسی‌ فراخوان داد، زیرا معتقد است که این امر تنها راه بازگرداندن صلح به ونزوئلاست.
وی بارها از طرح واشنگتن برای به راه انداختن کودتا علیه دولت کاراکاس سخن گفته است.
دولت آمریکا در حالی به دنبال اعمال این تحریم ها علیه ونزوئلا است که دولت مادورو با چالش های جدی سیاسی و اقتصادی به دنبال کمبود مواد غذایی و دارو و همچنین تورم بسیار بالا روبرو بوده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!