دوشنبه, ۰۶ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتقاد شدید ونزوئلا از طرح همکاری سازمان سیا با مکزیک و کلمبیا علیه ونزوئلا

تهران - ایرنا - 'نیکلاس مادورو' رئیس جمهوری ونزوئلا از دولتهای کلمبیا و مکزیک خواست به اتهام مطرح شده مبنی بر همکاری این دو کشور با سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) برای سرنگونی دولت کاراکاس پاسخ دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تله سور، مادورو دیروز (دوشنبه) در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: مدیر سازمان سیا گفته است که این سازمان و دولت آمریکا همکاری مستقیمی با دولتهای مکزیک و کلمبیا برای سرنگون کردن دولت قانونی ونزوئلا و دخالت در امور این کشور داشته اند.
وی افزود: من از دولت های مکزیک و کلمبیا می خواهم تا در مورد این اظهار نظر مدیر سازمان سیا شفاف سازی کنند.
سخنان رئیس جمهوری ونزوئلا در حالیست که 'مایک پمپئو' مدیر سازمان سیا تایید کرد که واشنگتن در حال ارائه توصیه و مشاوره به مکزیک و کلمبیا در مورد تحولات در ونزوئلاست
پمپئو پیشتر در مصاحبه ای گفته بود: ما بسیار امیدواریم که روند انتقال در ونزوئلا انجام شود و سازمان سیا نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست تا اوضاع ونزوئلا را رصد کند.
مدیر سازمان سیا افزوده بود: آمریکا منافع بسیاری در اطمینان دادن به ثبات در ونزوئلا دارد. با مقامات مکزیک و کلمبیا در مورد اوضاع ونزوئلا گفت و گوهایی انجام شده است.
مادورو به دنبال این اظهار نظر مدیر سیا، دولت های کلمبیا و مکزیک را به تبانی با آمریکا برای حفاظت از منافع نفتیشان متهم کرد.
رئیس جمهوری ونزوئلا افزود: من می دانم عوامل مکزیکی و کلمبیایی همکار با آمریکا از مردم این دو کشور آمریکای لاتین نیستند. در این همکاری‌ها منافع نفتی دخالت داشته است. کلمبیا و مکزیک با چالش اتمام منابع نفتی خود مواجه هستند. آنها می خواهند به این مسئله اعتقاد پیدا کنند که نفت ونزوئلا متعلق به امپریالیسم و هم پیمانانشان است.
در همین حال وزارت خانه های امور خارجه کلمبیا و مکزیک این اتهام از سوی ونزوئلا را رد کردند.
وزارت امور خارجه مکزیک در بیانیه ای تصریح کرد: مکزیک کشوری است که به قوانین بین المللی احترام می گذارد و برای آسیب رساندن به کشور دیگری با طرفی همکاری نمی کند.
دولت مادورو که هم اکنون به دنبال کمبود شدید مواد غذایی و دارو و همچنین نرخ تورم بسیار بالا در این کشور، با چالش های اقتصادی و سیاسی سختی روبرو است، بارها از طرح های آمریکا برای سرنگون کردن دولتش سخن به میان آورده است.
خبرگزاری پرنسا لاتینای کوبا نیز در گزارشی عنوان کرد که 'ساموئل مونکادا' وزیر امور خارجه ونزوئلا اقدامات انجام شده سازمان سیا را برای سرنگون کردن دولت قانونی نیکلاس مادورو محکوم کرد.
وی در صفحه توییترش به اظهارات مدیر سازمان سیا و اعتراف وی در همکاری با مکزیک و کلمبیا علیه دولت ونزوئلا اشاره کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در ادامه تهدیدهای واشنگتن علیه ونزوئلا را که ناقض قوانین بین المللی است، محکوم کرد.
وی در توییتی با اشاره به تهدید دولت ترامپ برای تحریم اقتصادی ونزوئلا در صورت برگزاری انتخابات مجلس موسسان در کشورش نوشت: آمریکا با تهدید به تحریم کلی علیه مردم ونزوئلا بخاطر تلاش برای اجرای حق رای دادنشان، قوانین بین المللی را نقض می کند.
مونکادا در ادامه به رفتار دوگانه آمریکا در قبال خشونت های اخیر ونزوئلا اشاره کرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!