چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
خطرات 'جهادگرایی' در اسپانیا

مادرید- ایرنا- کارشناسان مقابله با تروریسم اسپانیا از خطر جهادگرایانی که از زندان آزاد می شوند، اظهار نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه آ ب ث روز سه شنبه نوشت: روش اسپانیا برای برخورد پلیسی و قضایی با 'جهادگرایان' درست جواب داده است.
بازداشت اعضای گروه های تروریستی قبل از اقدام عملی آنها صورت می گیرد و به این ترتیب از وقوع سوء قصدهای تروریستی جلوگیری می شود به شکلی که اسپانیا از حوادث تروریستی 11 مارس 2004 تاکنون، شاهد هیچ گونه سوء قصد تروریستی در خاک خودش نبوده است.
با این وجود، این نتیجه مثبت هزینه ای نیز برای اسپانیا به همراه دارد. هزینه این مهم، کوتاه بودن دوران حبس 'جهادگرایان' دستگیر شده است چرا که این دسته از افراد در عمل هنوز مرتکب سوء قصد نشده اند و در نتیجه با احکام طولانی مدت حبس روبرو نمی شوند.
میانگین احکام حبس صادره برای 'جهادگرایان' دستگیر شده در اسپانیا در سال گذشته میلادی 5 سال و نیم بوده است. به عبارتی، خطری که این وضعیت برای اسپانیا ایجاد می نماید، پایان سریع احکام حبس و آزادی 'جهادگرایان' از زندان است.
این روزنامه نوشت : جدی بودن این خطر زمانی آشکار می شود که بدانیم در موردی مشابه یک زندانی اسبق گوانتانامو که حتی پس از آزادی سخنرانی هایی هم در مورد حقوق بشر ایراد کرده بود، نهایتا با یک عملیات انتحاری در مسکو به کار خود پایان داد.
در اسپانیا هم از سال 2013 یک تبعه مراکشی در زندان به سر می برد که جرم وی اعزام عوامل انتحاری به سوریه است. این در حالیست که این فرد 7 سال پیش از تاریخ مذکور هم به همین جرم دستگیر شده و با طی دوران حبس و آزادی از زندان، به کار قبلی خود بازگشته بود.
این وضعیت کاملا ملموس، یکی از عواملی است که حکایت از آن دارد که تضمین موفقیت برخورد پلیسی اسپانیا با پدیده 'جهادگرایی' کار سختی خواهد بود. اندیشکده اسپانیایی الکانو هم کاملا بر این عقیده است و خواستار جدی گرفتن احتمال ارتکاب سوء قصد تروریستی از سوی اینگونه افراد در اسپانیا شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!