شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اشاره تلویحی رئیس سیا به تلاش برای تغییر دولت ونزوئلا

«مایک پمپئو» در اظهاراتی به طور تلویحی اشاره کرد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) در تلاش برای تغییر دولت کنونی ونزوئلا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) به طور تلویحی گفت این نهاد در تلاش برای تغییر دولت ونزوئلا است و برای این کار، اکنون با دو کشور در منطقه همکاری می‌کند.

مایک پمپئو – رئیس سیا – گفت: «امیدوارم در ونزوئلا تغییری صورت بگیرد و ما (سازمان سیا) نهایت تلاش خود را برای درک رویدادهای در حال وقوع در این کشور به کار می‌گیریم.»

وی افزود: «من در دو هفته گذشته به مکزیکو سیتی و بوگوتا سفر کردم و درباره همین مسئله (با مقامات دو کشور) صحبت و تلاش کردم دریابم آن‌ها برای حصول نتیجه بهتر برای بخشی از جهان که متعلق به آن‌ها و بخشی که متعلق به ما است، چه برنامه‌ای دارند.»

اظهارات پمپئو که در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ در یک انجمن امنیتی که اتاق فکر موسسه آسپن آن را برنامه‌ریزی کرده بود، مطرح شد، خشم حامیان دولت ونزوئلا را برانگیخت. نیکلاس مادورو - رئیس جمهور ونزوئلا که در سال 2013 انتخاب شد - اظهارات پمپئو را به شدت محکوم کرد و از دولت‌های مکزیک و کلمبیا به شدت انتقاد کرد.

مادورو در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه «تله‌سور» گفت: «رئیس سیا گفته است این نهاد و دولت آمریکا در همکاری مستقیم با دولت مکزیک و کلمبیا تلاش می‌کند دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون کند و در امور کشور عزیز ما دخالت کند.»

وی افزود: «من از دولت کلمبیا و دولت مکزیک می‌خواهم درباره اظهارات رئیس سیا شفاف‌سازی کنند. پس از آن، من درباره این گستاخی تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک اتخاذ خواهم کرد.»

واشنگتن که اکنون درگیر اتهامات درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا شده است، سابقه بسیاری در دخالت در امور دولت‌های دموکراتیک در آمریکای لاتین – از شیلی و نیکاراگوئه گرفته تا آرژانتین و هایتی – دارد.

آمریکا، تلاش کرده است دولت‌های مادورو و هوگو چاوز – رئیس جمهور سابق ونزوئلا – را تضعیف کند. برخی از این تلاش‌ها به وسیله تامین هزینه برای گروه‌های اپوزیسیون از جانب سازمان‌هایی مانند بنیاد ملی دموکراسی، و برخی دیگر، تبلیغات مخرب علیه این دولت‌ها انجام شده است.

در ماه مِه سال 2016، چند مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است، به خبرنگاران گفتند ونزوئلا در حال کشیده شدن به یک بحران است که به خشونت منجر خواهد شد. آن‌ها اعلام کردند انتظار نمی‌رود مادورو بتواند دوره ریاست جمهوری خود را تکمیل کند. دوره دولت کنونی ونزوئلا، پس از انتخابات آینده این کشور و در اواخر سال 2018 میلادی به پایان خواهد رسید.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!