چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آغاز انتخابات جنجالی ونزوئلا

مردم ونزوئلا امروز یکشنبه برای شرکت در انتخاباتی برای تعیین اعضای مجلس تدوین قانون اساسی جدید پای صندوق‌های رای رفتند. انتظار می‌رود این نهاد قدرتمند اختیارات جدیدی را به مقام‌های حزب حاکم سوسیالیست تفویض ‌کرده و حکومت آنها بر این کشور عضو اوپک را تمدید ‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روند رای‌گیری از ساعت هفت صبح (به وقت محلی) آغاز شد و انتظار می‌رود ۱۱ ساعت دیگر انتخابات به پایان برسد.

نیکولاس مادورو،‌ رئیس‌جمهوری ونزوئلا که شدیدا به دلیل "عدم مدیریت اقتصادی صحیح" مورد انتقاد است، وعده داده که این مجلس پس از چهار ماه اعتراضات اپوزیسیون که بیش از ۱۱۵ کشته بر جای گذاشته، صلح را برقرار کند.

از آنجا که احزاب اپوزیسیون آنچه را که "انتخابات جعلی" می‌دانند، بایکوت کرده و حامیان آنها برای امروز اعتراضاتی را سازماندهی کرده‌اند، انتظار می‌رود درگیری‌های خشونت‌باری با نیروهای امنیتی رخ دهد. منتقدان می‌گویند، مجلس موسسان قانون اساسی به مادور اجازه انحلال کنگره تحت کنترل اپوزیسیون را می‌دهد، انتخابات‌های آتی را به تاخیر می‌اندازد و قوانین انتخاباتی را به گونه‌ای بازنویسی می‌کند تا از کنار گذاشته شدن سوسیالیست‌ها جلوگیری کند.

این انتخابات به دنبال تاخیر در برگزاری انتخابات منطقه‌ای و امتناع مکرر مادورو برای توجه به تصمیمات کنگره، با محکومیت جهانی روبرو شده است. آمریکا که بزرگترین بازار نفت برای ونزوئلاست،‌ اخیرا ۱۳ تن از رهبران حزب سوسیالیست را در واکنش به این انتخابات جنجالی تحریم کرد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شده چنانچه رای‌گیری برگزار شود، تدابیر اقتصادی دیگری را اعمال کند. کلمبیا هم که در همسایگی ونزوئلاست، تاکید دارد نتایج این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد.

فردی گوئوارا، ‌از رهبران اپوزیسیون شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: تا فردا مشخص می‌شود که این فقط یک تقلب در قانون اساسی نیست بلکه بزرگترین اشتباه تاریخی مادورو و باند اوست.

در انتخابات امروز از رای‌دهندگان پرسیده نمی‌شود که آیا مایل به تشکیل این مجلس هستند یا خیر، بلکه تنها ۵۴۵ عضو از میان ۶۱۰۰ نامزد که مجموعه‌ای از متحدان حزب سوسیالیست هستند، انتخاب خواهند شد.

علاوه بر این، هیچ ناظر مستقلی در این انتخابات وجود ندارد. نظرسنجی‌های جدید هم نشان می‌دهد ۷۰ درصد ونزوئلایی‌ها با تشکیل چنین مجلسی مخالف هستند، با این حال ممکن است میزان مشارکت مردمی در انتخابات امروز بیانگر این مساله نباشد. مقام‌های دولتی و گروه‌های حامی دولت به مردم هشدار داده‌اند اگر در انتخابات شرکت نکنند شغل، سوبسید غذایی و یا خانه‌هایشان را از دست می‌دهند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!