دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پیشنهاد اعتصاب غذا درکاتالونیا در صورت ممانعت اسپانیا از برگزاری همه پرسی‌ استقلال طلبی

مادرید- ایرنا- جدایی طلبان ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلون که همواره تلاش برای برگزاری همه پرسی‌ جدایی خود از اسپانیا را دارند ، پیشنهاد داده ا‌ند در صورت ممانعت دولت مرکزی از این برگزاری ، کاتالان ها دست به اعتصاب غذا بزنند .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پارلمان محلی ایالت کاتالونیا عصر جمعه گذشته ، اصلاحات آیین نامه داخلی خود را به تصویب رساند که به موجب آن امکان ارائه و تصویب تقریبا فوری لوایح فراهم شده است.
ظاهرا این اصلاح با هدف تصویب فوری قانون همه پرسی در هفته های آینده صورت می گیرد.
دولت اسپانیا درهمین راستا در اواخر هفته گذشته نظر مشورتی 'شورای کشور اسپانیا' در این خصوص را جویا و با چراغ سبز این شورا، در اعتراض به اصلاحیه مصوبه پارلمان کاتالونیا، به دادگاه قانون اساسی کشور متوسل شده است. دادگاه قانون اساسی اسپانیا نیز عصر دوشنبه تشکیل جلسه داد و شکایت دولت مرکزی را بررسی نمود.
دادگاه دراین رابطه، با قبولی شکایت ، مصوبه هفته گذشته پارلمان محلی ایالت کاتالونیا در خصوص اصلاح آیین نامه داخلی پارلمان مذکور را به حالت تعلیق در آورده تا اینکه سر فرصت حکم نهایی را در خصوص آن صادر نماید.
مقامات مختلف دولت محلی ایالت کاتالونیا درهفته های اخیر اعلام کرده اند همه پرسی استقلال طلبی 1 اکتبر(۹ مهر) را حتما برگزار خواهند کرد و احکام احتمالی دادگاه قانون اساسی اسپانیا علیه این پروسه نیز خللی در اراده آنها برای برگزاری این همه پرسی ایجاد نخواهد کرد.
درهمین راستا، روز یکشنبه یکی از نمایندگان کاتالان پارلمان اروپا به نام 'جوزپ ماریا تریکابراس' (از حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا) پیشنهاد نمود کاتالان ها در صورت ممانعت دولت مرکزی اسپانیا از برگزاری همه پرسی 1 اکتبر سالجاری، اقدام به اعتصاب غذا نمایند.
نامبرده تصریح کرده اعتصاب غذا نوعی اعتراض صلح آمیز به شمار می رود و اظهار امیدواری کرد این پیشنهادش با اجابت طرفداران استقلال کاتالونیا روبرو شود.
از سوی دیگر، طرح جدایی طلبی ایالت کاتالونیا که با موانع مختلف سیاسی و قانونی روبرو می باشد، با سد دیگری هم روبرو شده است.
مجموعه” ترویج کار” که به مثابه کنفدراسیون کارفرمایان کاتالونیا می باشد، روز دوشنبه با انتشار سندی مخالفت خود را با لایحه برگزاری همه پرسی استقلال طلبی که قرار است در هفته های آینده در پارلمان محلی ایالت کاتالونیا ارائه شود و تبدیل به چارچوب برگزاری همه پرسی در تاریخ 1 اکتبر شود – اعلام نمود.
این مجموعه کارفرمایی تاکید کرده تصویب چنین قانونی در پارلمان محلی ایالت کاتالونیا در حقیقت به مثابه یک 'کودتای حقوقی' علیه حقوق داخلی و حقوق بین الملل خواهد بود.
این مجموعه اقتصادی می افزاید چنین اقدامی در عین حال یک اقدام غیر مسئولانه سیاسی با عواقبی غیر قابل پیش بینی نیز به شمار خواهد آمد.
به رغم همه هشدارها و مخالفت ها ، دولت محلی ایالت کاتالونیا تاکید کرده هیچ تغییری در برنامه های خود برای برگزاری همه پرسی استقلال طلبی 1 اکتبر اعمال ننموده است و این برنامه به قوت خود باقی است.
این دولت محلی اعلام داشته علیرغم اینکه ژاندارمری اسپانیا مشغول انجام یک سری تحقیقات و بازرسی ها علیه مسئولین مختلف ایالت می باشد، این مهم بر برنامه استقلال طلبی اثری نخواهد گذاشت.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!