جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پرو، سفیر ونزوئلا را اخراج کرد/ درخواست رئیس جمهوری پرو برای برکناری مادورو

دولت پرو در اعتراض به تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی در ونزوئلا سفیر این کشور را اخراج کرد. همچنین رئیس جمهوری پرو از همتای ونزوئلایی خود خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ونزوئلا در واکنش به اخراج سفیرش از لیما دستور داد تا کاردار سفارت پرو در کاراکاس این کشور را ظرف پنج روز ترک کند.

پرو سفیرش در کاراکاس را مارس سال جاری میلادی از ونزوئلا خارج کرده بود.

این بیانیه از سوی دولت لیما روز جمعه کمی پس از آن منتشر شد که پدرو کوچینسکی، رئیس جمهوری پرو، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را "دیکتاتور" خواند.

این نخستین باری است که یک کشور از زمان رای‌گیری ۳۰ ژوئیه سال جاری میلادی که به تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی در ونزوئلا منجر شد، سفیر این کشور را اخراج می‌کند.

در آمریکای لاتین پرو موضعی سرسخت در قبال سیاست‌های مادورو دارد و به اقدامات وی به شدت انتقاد کرده است.

اخیرا نیز دولت پرو دیپلمات‌های ارشد منطقه را فراخوانده تا درباره ونزوئلا در لیما به بحث و تبادل نظر بپردازند؛ ۱۲ کشور حاضر در این نشست مراتب اعتراض خود را به اقدامات دولت کاراکاس علیه مخالفان و همچنین تشکیل مجلس موسسان تغییر قانون اساسی ابراز داشته‌اند.

مادورو می‌گوید مجلس موسسان تنها راه برای ابقای امنیت و ثبات در ونزوئلا است و رئیس جمهوری پرو را که بانکدار سابق در وال استریت بوده، "دشمن ونزوئلا" می‌داند.

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کاراکاس به روابط عمیق خود با مردم پرو با وجود این اقدام از سوی دولت لیما ادامه می‌دهد. همچنین دیه‌گو مولرو،‌ سفیر پرو در ونزوئلا باقی می‌ماند.

درهمین حال، رئیس جمهوری پرو درخواست مادورو برای گفتگوی رو در رو را رد کرد و خواستار برکناری وی شد.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در نشست سرمایه‌گذاری آمریکای لاتین گفت که مادورو اعتبارش را با تشکیل این مجلس موسسان از دست داده و دیگر نمی‌تواند زمامدار امور در ونزوئلا باشد.

رئیس جمهوری پرو گفت: مادورو یک "دیکتاتور" است و از طریق مجلس موسسان و با حذف کنگره، "کودتا" به راه انداخته است. این اقدام از سوی مادورو باعث شده هزاران تن از مردم ونزوئلا به دلیل فقر زیاد و افزایش تورمی که روزانه شاهدش هستیم، به کشورهای همسایه بگریزند و درخواست پناهندگی کنند. البته ما راه‌ها را به سوی مردم ونزوئلا باز می‌گذاریم. پرو اخیرا ویزای کاری را برای مردم ونزوئلا تمدید کرده است.

رئیس جمهوری پرو در ادامه مصاحبه‌اش گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که افراد زیادی هستند که در ونزوئلا سخت زندگی می‌کنند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!