جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کنفدراسیون ملی صنایع برزیل:در ایران، فرصت برای 203 محصول برزیلی داریم

مادرید- ایرنا- تارنمای اینترنتی کنفدراسیون ملی صنایع برزیل CNI نوشت: در ایران، فرصت هایی برای حداقل 203 محصول تولیدی از 10 بخش اقتصادی مختلف برزیل وجود دارد.

به گزارش ایرنا، کنفدراسیون ملی‌ صنایع امروز جمعه نوشت: ایران به علت موقعیت خود در آسیا ، کشوری استراتژیک است. یک بازار مصرف 80 میلیونی در خاورمیانه بوده و اقتصاد آن درحال رشد است. سال گذشته پس از تعلیق تحریم های آمریکا ، تولید ناخالص داخلی آن 13 درصد رشد نموده و این پتانسیل مورد توجه برزیل است.
این سازمان افزود: تحقیقات کنفدراسیون ملی صنایع برزیل CNI نشان می دهد فرصت هایی برای حداقل 203 محصول از 10 بخش اقتصادی مختلف برزیل وجود دارد. مشکل در نحوه تامین مالی صادرات است چرا که بانک های برزیل به دلیل ترس از مجازات توسط ایالات متحده روابط مالی با ایران ندارند.
کنفدراسیون در این راستا خبر داد که با مشارکت آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری برزیل Apex و حمایت بانک مرکزی و وزارت روابط خارجی برزیل، کنفدراسیون ملی صنایع برزیل سمینار روابط اقتصادی برزیل- ایران را روز چهارشنبه 9 اوت (18 مرداد) برگزار کرد که «حسین یعقوبی» مدیرکل بین المللی بانک مرکزی ایران و «سید علی سقائیان» سفیر ایران در برزیل و نیز مقامات و تجار برزیلی در آن شرکت داشتند.
به گفته کنفدراسیون، «رودریگو آزره دو» سفیر برزیل در ایران توضیح داد که چالش جدید این است که بانک های برزیلی را قانع کنیم که اگر آنها با ایران مذاکره کنند مورد تحریم قرار نخواهند گرفت.
آزره دو افزود: بانک های ایرانی شبکه وسیعی از توافقات کارگزاری بانکی با موسسات اروپائی و آسیایی دارند که در کوتاه مدت می تواند مورد استفاده موسسات برزیلی قرار گیرد.
به گفته سفیر برزیل، بانک مرکزی برزیل و ایران بررسی امکان استفاده از نظام پرداخت به ارز محل میان بانک های مرکزی دو کشور را آغاز کرده اند.
آزره دو گفت: 'واضح است که این نظام پرداخت به ارز محل کمک نموده و تسهیل می کند اما هرگز جای روابط بانکی که همواره اهمیت دارند، را نخواهد گرفت.
وی افزود : امکان گشایش خطوط اعتباری طولانی مدت به عنوان توافقات مالی بین دولت ها با تضمین های مورد توافق برای پروژه های زیربنائی وجود دارد.
«سانتیاگو مورائس» سفیر پیشین برزیل در ایران و مدیرکل همکاری های بین المللی، توسعه تجارت و امور فرهنگی وزارت روابط خارجی برزیل نیز گفت: بازشدن درهای ایران به روی جهان به ما این امکان را می دهد که به سطح جدیدی از تجارت فیمابین برسیم. امروز تجارت دو کشور در سطح 2 میلیارد و 300 میلیون دلار است اما کارهای زیادی برای انجام وجود دارد به ویژه اگر بلندپروازانه به رساندن حجم تجارت فیمابین به 5 میلیارد دلار بیاندیشیم.
به گفته سانتیاگو ، برای توسعه روابط تجاری، دولت های برزیل و ایران خود را برای یافتن جایگزین ها و روش هائی برای عادی سازی روابط مالی میان دو کشور متعهد می دانند.
وی گفت: مهم است که بخش خصوصی که در اغلب موارد انجام کارها را به عهده دارد، با ماست .
«حسین یعقوبی» مدیرکل بین المللی بانک مرکزی ایران گفت: 'تحریم ها برای کشور خیلی سنگین بود اما آنها به تقویت ابزارهای نظام مالی مورد پذیرش دیگر اعضای بریکس مانند چین و روسیه، کمک کردند. درحال حاضر ایران بر استراتژی توسعه روابط تجاری متمرکز شده و معتقد است که برزیل می تواند پل ایران در آمریکای لاتین باشد'.
یعقوبی افزود: 'تجارت هرگز متوقف نمی شود. اگر کانال های بانکی نداشته باشید پرداخت ها توسط ابزارهای غیرقابل اعتماد انجام می شود. این چیزی است که ما در مورد آن حرف می زنیم.'
«کارلوس ابی ژائودی» مدیر توسعه صنعتی کنفدراسیون ملی صنایع برزیل نیز گفت : ظرفیت های بسیاری در تجارت، سرمایه گذاری، همگرایی و همکاری در زمینه های مختلف مانند انرژی، صنایع دفاعی، اتومبیل، پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع فولاد با تعرفه های بالا وجود دارد. درحال حاضر ما دنبال اعمال فشار به مرکسور جهت مذاکره برای توافق تجاری با ایران هستیم.
«فابریزیو پانزینی» کارشناس مذاکرات بین المللی برزیل گفت : برزیل با تعرفه هایی بین 4 الی 40 درصد روبرو است و موافقت نامه تجاری راه اصلی جهت کاستن هزینه هاست.
«ایگور سلسته» هماهنگ کننده تجاری و اطلاعاتی آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری برزیل Apex نیز گفت : ایران در یک دهه آینده باید ناوگان هوائی خود را با 400 لغایت 500 فروند هواپیما نوسازی کند. همچنین فرصت هایی در صنعت بهداشتی- آرایشی وجود دارد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!