جمعه, ۱۷ می ۲۰۲۴
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نسخه جذب سرمایه داخلی و خارجی برای پیشرفت - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - جوامع برای پیشرفت خود نیاز به منابع و اعتبارات مالی دارند و کمتر جامعه ای توانسته بدون این فاکتور راه توسعه در پیش گیرد چنانکه کشورهایی مثل چین و برزیل نیز برای پیشرفت این راه را انتخاب کرده اند.

چین با جذب سرمایه خارجی اکنون یکی از پرقدرت ترین کشورها از نظر اقتصادی است که بعید نیست در آینده نزدیک به تنها قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود. بزریل نیز با استفاده از سیاست جذب سرمایه های خارجی، به یک کشور قدرتمند اقتصادی در جهان تبدیل شده است.
مهیا کردن شرایط لازم برای سرمایه گذاری ها و سیاست ها و مشوق های ترجیحی از جمله راهکارهای کشورهای یاد شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی بوده که این کشورها در تمام این سال ها به آن عمل کرده اند.
سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران از جمله برنامه های همه دولت ها در بعد از پیروزی انقلاب بوده که این موضوع در مقاطع مختلف با فراز و نشیب های گوناگونی روبرو بوده است. به عبارتی میزان استقبال سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران در دوره های مختلف یکسان نبوده بلکه در دوره اصلاحات این استقبال به خاطر فضایی که مهیا شده بود، بیشتر به چشم می خورد.
در دولت تدبیر و امید هر چند گام های اساسی برای جذب سرمایه های خارجی در ایران برداشته شده اما بخاطر تحریم ها این برنامه ها بطور کامل به مرحله اجرا گذاشته نشده است. البته پس از برجام کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران به رقابت پرداخته اند.
با وجود این هنوز میزان سرمایه گذاری خارجی و حتی داخلی در کشور به مرحله رضایت بخش نرسیده و هنوز بخش های مختلف کشور به سرمایه گذاری بیشتر نیازمند هستند.
برای سرمایه گذاری در ایران باید ابتدا به این پرسش پاسخ داد که چه عواملی باعث افزایش سرمایه گذاری در کشور می شود و از سوی دیگر چه عواملی مانع این حرکت در جامعه است.
بطور طبیعی یکی از مهمترین شاخص های سرمایه گذاری در هر کشوری، احساس امنیت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور دیگر است به عبارتی سرمایه گذاران باید نسبت به سرمایه ای که در کشور دیگر بکار می گیرند احساس امنیت و همچنین نسبت به بازگشت سرمایه خود و سود آن نیز اطمینان حاصل کنند.
سرمایه گذاران در هر کشوری که نسبت به بازگشت سرمایه خود و یا سود خود اطمینان حاصل نکنند نسبت به سرمایه گذاری وسواس بیشتر به خرج می دهند بنابراین کشوری که خواهان جذب سرمایه خارجی و داخلی است باید ابتدا امنیت و احساس امنیت برای سرمایه افراد و شرکت ها را فراهم کند.
سرمایه گذاران معمولا در کشورهایی سرمایه گذاری می کنند که دولت از قدرت عمل بیشتری برخوردار باشد تا بتواند طرح های کلان سرمایه گذاری را آماده کند و با ایجاد امنیت کامل، نسبت به ثمر رسیدن این طرح ها همکاری کند.
ایران یکی از مقاصد سرمایه گذاران خارجی می تواند باشد زیرا کشوری است که قصد توسعه داشته و طرح های فراوانی نیز در این زمینه برای سرمایه گذاری وجود دارد. امنیت و احساس امنیت از مقوله های مهمی است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در یک کشور مدنظر قرار می دهند از این رو با توجه به اینکه کشور ما از امن ترین کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری محسوب می شود بنابراین تمام دستگاه های ذی ربط باید نسبت به القای چنین احساس امنیتی در کشور به سرمایه گذاران خارجی بکوشند، زیرا به تعبیر کارشناسان احساس امنیت بالاتر از خود امنیت است.
اقدامات خودسرانه، تعرض به مراکز دیپلماتیک و موارد مشابه باعث می شود که برخی از سرمایه گذاران در کشور مقصد احساس امنیت نکند بنابر این سرمایه خود را به نقطه دیگر از جهان که احساس امنیت بیشتری دارد، انتقال دهند.
سرمایه گذاری در ایران می تواند تحولات عظیمی در جامعه ما پدید آورد که توسعه برنامه های صنعتی، کسب فناوری و توسعه شتابان صادرات از جمله این موارد می تواند باشد. صنایع مختلف ما از جمله پتروشیمی، معادن و.. نیاز به سرمایه گذاری وسیع دارند زیرا هنوز از نظر فناوری با فقر روبرو هستند.
برای توسعه بیشتر کشور راهی جز تولید محصولات با مزیت نسبی نیست که برای ورود به این جایگاه سرمایه گذاری داخلی و خارجی یکی از فاکتورهای مهم آن است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!