یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
در پاسخ به تهدید نظامی امریکا/ ونزوئلا رزمایش نظامی برگزار می کند

تهران – ایرنا – نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به نیروهای مسلح این کشور فرمان داد در پاسخ به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، در روزهای آینده رزمایش سراسری برگزار کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی در جمع هزاران نفر از هوادارانش در کاراکاس گفت: به فرماندهان نیروهای مسلح دستور داده ام تدارک برگزاری یک رزمایش نظامی را آغاز کنند.
وی گفت: این رزمایش 26 و 27 اوت (4 و 5 شهریور) برگزار خواهد شد.
مادورو وعده داد که «با تانک، هواپیما و موشک از کشور» دفاع کند.
دولت کاراکاس تهدید ترامپ را که گفته بود آمریکا «اگر لازم باشد گزینه احتمالی نظامی» را علیه ونزوئلا به کار خواهد بست، جدی گرفته است.
ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا این تهدید را «دیوانگی» خواند.
این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا گفته که دستوری برای آماده کردن هر نوع اقدام نظامی علیه ونزوئلا دریافت نکرده است.
در همین حال، قرار است مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا سفری را به آمریکای لاتین آغاز کند تا درباره اتخاذ اقدامی مشترک علیه ونزوئلا با مقامات کشورهای آمریکای لاتین گفت و گو کند.
پنس که به کلمبیا، آرژانتین، شیلی و پاناما سفر می کند، به خبرنگاران گفت: یک دولت شکست خورده در ونزوئلا امنیت و شکوفایی نیم کره ما را تهدید می کند.
خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا در دیدار با پنس اظهار داشت: احتمال مداخله نظامی را نباید حتی به ذهن راه داد.
علاوه بر این، مخالفان دولت ونزوئلا نیز «توسل به زور یا تهدید به استفاده از چنین نیرویی را توسط هر کشوری علیه ونزوئلا» رد کرده اند.
به گزارش ایرنا، این تنش ها درحالی است که وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه گذشته 6 عضو مجلس تازه تاسیس موسسان قانون اساسی ونزوئلا و دو مقام موثر در تشکیل آن را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.
آمریکا و کشورهای مخالف دولت ونزوئلا می گویند مادورو قصد دارد از طریق مجلس موسسان قانون اساسی ، اختیارات خود را گسترش و کشورش را به سمت دیکتاتوری سوق دهد.
مادورو با رد این ادعاها تشکیل مجلس موسسان را راهی برای پایان دادن به تنش های چند ماه اخیر در این کشور می داند. این تنش ها به کشته شدن بیش از 100 نفر انجامیده است.
ونزوئلا در ماه های گذشته با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان بوده و تورم افسار گسیخته موجب گرانی و کمبود شدید کالاهای اساسی در این کشور شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!