جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بولیوی مداخله غرب در ونزوئلا را تقبیح کرد

مسکو - ایرنا - در حالی که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در امور داخلی ونزوئلا مداخله می کنند، وزیر امور خارجه بولیوی چنین رفتاری را تقبیح کرده و آن را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش ایرنا، فرناندو واناکنی وزیر خارجه بولیوی روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا را نمی پذیریم.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان وزیر خارجه بولیوی نوشت؛ منطقه آمریکای لاتین در فرآیند تقویت دمکراسی قرار دارد. در بولیوی حکومت باثبات دمکراتیک حاکم است.
وی ادامه داد: ونزوئلا در زمان حاضر در جستجوی روند مناسب دمکراسی ویژه این کشور است. به همین دلیل با این کشور باید گفت وگو کرد و به حق حاکمیت آن احترام گذاشت.
وزیر خارجه بولیوی هر گونه مداخله خارجی در امور کشورهای دیگر را رد کرد و چنین رویکردی در قبال ونزوئلا را نیز غیرقابل قبول خواند.
مقامهای برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ماههای اخیر اظهارات مداخله جویانه در باره ونزوئلا بیان کرده اند.
به گزارش رسانه های روسی، ترامپ پا را از این نیز فراتر نهاده و دولت ونزوئلا را تهدید به حمله کرد.
به دنبال این سخنان ترامپ مبنی بر مطرح بودن گزینه نظامی علیه ونزوئلا، شماری از سیاستمداران، جنبش های اجتماعی و دولتهای جهان این تهدید رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند.
برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز تهدید ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کردند. دولت اکوادور در بیانیه ای تصریح کرد: باید به جامعه جهانی متذکر شد که آمریکای لاتین منطقه صلح و ثبات است و لازم است همه کشورها نسبت به حفظ این ثبات در برابر تهدیدها یا مداخله ی خارجی متعهد باشند.
ترامپ پیشتر در مورد اوضاع ونزوئلا گفته بود: ما گزینه های بسیاری برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه احتمالی نظامی، اگر لازم باشد.
پنتاگون اعلام کرده که هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است.
ترامپ تاکید کرد: ما در این باره صحبت نمی کنیم. اما عملیات نظامی و یک گزینه نظامی چیزی است که قطعا می توانیم به دنبال آن باشیم.
آمریکا و کشورهای مخالف دولت ونزوئلا می گویند مادورو قصد دارد از طریق مجلس موسسان قانون اساسی، اختیارات خود را گسترش و کشورش را به سمت دیکتاتوری سوق دهد.
مادورو با رد این ادعاها، تشکیل مجلس موسسان را راهی برای پایان دادن به تنش های چند ماه اخیر در این کشور می داند. ونزوئلا در ماه های گذشته با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان بوده و تورم افسار گسیخته موجب گرانی و کمبود شدید کالاهای اساسی در این کشور شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!