دوشنبه, ۰۶ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتقادات گسترده از ونزوئلا در پی اقدام جنجالی مجلس موسسان/فرار دادستان کل سابق به کلمبیا

مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا پس از آنکه به خودش اختیار تصویب قانون داد، مورد انتقاد شدید دولت‌های آمریکای جنوبی و واشنگتن قرار گرفت. در همین حال دادستان کل سابق ونزوئلا از این کشور گریخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ماه گذشته انتخابات مجلسی ۵۴۵ عضوی را هدایت کرد که با اعتراض اپوزیسیون مواجه شد. اپوزیسیون که انتخابات مجلس موسسان جنجالی را بایکوت کرده بودند، آن را "توهینی به دموکراسی" تلقی کردند.

این مجلس در اولین جلسه رسمی‌اش "لوئیزا اورتگا" را از مقام دادستان کل ونزوئلا عزل کرد. او مادورو را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود.

اورتگا جمعه به همراه همسرش وارد کلمبیا شد. او که همچنان خودش را دادستان کل ونزوئلا می‌داند، نگرانی امنیت جانی خود بود.

این کشور غنی از نفت که به لحاظ اقتصادی فلج شده است، ماه‌هاست درگیر ناآرامی‌هایی است که بیش از ۱۲۵ کشته بر جای گذاشته است.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا به همراه بلوک تجاری آمریکای جنوبی مرکوسور اقدامات مجلس موسسان ونزوئلا را محکوم کرد.

واکنش‌ها
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا زمانی که رژیم مادورو همانند یک "دیکتاتوری خودکامه" به کارش ادامه دهد، آمادگی داریم تا توان اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا را در حمایت از مردم ونزوئلا به کار ببندیم؛ کسانی که برای برقراری دموکراسی در کشورشان تلاش می‌کنند.

در عمل، مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا وظیفه قانونگذاری را بر عهده گرفته است؛ چرا که دیوان عالی این کشور آمریکای لاتین تقریبا هر قانونی که کنگره تحت کنترل اپوزیسیون از سال ۲۰۱۶ تصویب کرده، لغو کرده است.‌ با این حال دلسی رودریگز، از متحدان مادورو و رئیس مجلس موسسان تاکید دارد که این کار به معنای انحلال کنگره نیست. او با اشاره به قانونگذاران اپوزیسیون گفت: آن آدم‌های "بیکار و تنبل" باید کار کنند. آنچه ما به آنها می‌گوییم این است که "آقایان، اجازه نمی‌دهیم اوقات فراغت داشته باشید."

براساس بیانیه وزارت خارجه برزیل،‌ بلوک تجاری مرکوسور آنچه را نقض اختیارت قانونگذاری خوانده است، محکوم کرد.

این بیانیه تاکید دارد، کشورهای بنیانگذار مرکوسور شامل برزیل،‌ آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه هیچ کدام از قوانین این مجلس را به رسمیت نخواهد شناخت.

مجلس موسسان ونزوئلا از رهبران کنگره موجود درخواست کرد تا در جلسه‌ای شرکت کنند اما این قانونگذاران دعوت آنها را رد کرده و تاکید دارند که مجلس فوق جعلی است و از اختیاراتش تخطی کرده است.

فردی گوئه‌وارا، از سیاستمداران اپوزیسیون و معاون کنگره در پیامی توئیتری نوشت: کنگره تنها از قانون اساسی و مردم تبعیت می‌کند. ما مجلس موسسان را به رسمیت نمی‌شناسیم.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!