چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
در برابر آمریکا عزتمان را زیر پا نمی‌گذاریم

رئیس‌جمهوری مکزیک می‌گوید که کشورش در تعامل با ایالات متحده آمریکا، عزتش را زیر پا نمی‌گذارد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «انریکه پنا نیه­تو» رئیس‌جمهوری مکزیک روز شنبه (11 شهریور) گفت که مکزیک عزت ملی خود را به خاطر روابط متزلزلش با دولت ایالات‌متحده به خطر نمی‌اندازد. رئیس‌جمهوری مکزیک طی سخنانی انتقاد آمیز از دولت ایالات متحده گفت: «همانطور که بارها گفته‌ام، دوباره تکرار می‌کنم: ما هرگز چیزی را که برخلاف شان ما به عنوان یک ملت باشد، نمی پذیریم.» او افزود: «من مطمئن هستم که ما با اتحاد، قادر خواهیم بود که از منزلت مکزیک و منافع ملی خود دفاع کنیم.»
رئیس جمهور مکزیک که در کاخ ملی در مرکز شهر مکزیکو سیتی پایتخت این کشور سخنرانی می کرد، بارها طی سخنرانی از سوی جمعیت حاضر به شدت تشویق شد. با اینکه نوک پیکان حملات «انریکه پنا نیه­تو» متوجه آمریکا و به ویژه شخص دونالد ترامپ بود، در طول سخنرانی 70 دقیقه‌ای خود حتی یک بار هم به نام رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره‌ای نکرد. به نظر می‌رسد او حتی از بر زبان آوردن نام دونالد ترامپ هم اکراه دارد.
به باور تحلیلگران، سخنرانی تند و آتشین رئیس‌جمهوری مکزیک علیه دولت و رئیس جمهور آمریکا، نشان دهنده اوج نارضایتی مکزیکو سیتی از سیاست‌های ایالات متحده و به ویژه دونالد ترامپ در برابر مکزیک است. حمله‌های لفظی مکرر دونالد ترامپ به پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) - ستون فقرات اقتصاد مکزیک - و تهدید ترامپ به خروج آمریکا از این پیمان، همچنین پافشاری او بر اینکه هزینه ساخت دیوار در مرز دو کشور را از مکزیک خواهد گرفت، خشم «انریکه پنا نیه­تو» و دولت این کشور را برانگیخته است.
رئیس‌جمهوری مکزیک به دفعات طی مناسبت‌های مختلف، اعلام کرده است که کشورش به هیچ وجه هزینه ساخت دیوار در مرز میان دو کشور را نخواهد پرداخت. دولت و مردم مکزیک ساخت چنین دیواری را توهین به ملت بزرگ مکزیک می‌دانند. همچنین دولت مکزیک از زمان روی کار آمدن ترامپ، نگران وضعیت آینده پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی است.
در این سخنرانی، رئیس جمهور مکزیک همچنین از باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده به خاطر برخورد نامناسب با مهاجران جوان مکزیکی در دوره اوباما که با رویای یک زندگی بهتر راهی ایالات متحده شده بودند، انتقاد کرد.
«انریکه پنا نیه­تو» در حالی این سخنان تند را علیه رئیس جمهور کنونی و پیشین آمریکا بیان کرد که هم اکنون نمایندگان دولت‌های مکزیک، ایالات‌متحده و کانادا در مکزیکو سیتی در حال رایزنی پیرامون آینده پیمان تجارت آزاد آمریکای‌شمالی هستند. نمایندگان این سه کشور، در مرحله دوم مذاکرات پیچیده خود در مکزیکوسیتی، به دنبال بازنگری در این پیمان 23 ساله هستند که موانع تجارت آزاد را میان سه کشور، از میان برداشت.
پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی که از تاریخ 1 ژانویه 1994 اجرایی شده، یک بلوک تجاری سه‌جانبه را در آمریکای شمالی ایجاد کرده است. این پیمان نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دو دهه اخیر مکزیک داشته است. بسیاری از کالاهای مکزیکی به خاطر وجود این پیمان، به بازار آمریکا راه پیدا کرده‌اند. در طرف دیگر، عده‌ای در ایالات‌متحده از جمله دونالد ترامپ بر این باورند که این پیمان بیشتر به نفع مکزیک بوده و باعث نابودی مشاغل در آمریکا شده است.
ترامپ بارها و بارها از پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی با عنوان «یک فاجعه» برای ایالات متحده یاد کرده و تهدید کرده است که این پیمان را از میان بر می‌دارد. اکنون مذاکره‌کنندگان و نمایندگان سه کشور، به دنبال بازنگری در این پیمان و ایجاد تغییرات اساسی در آن هستند. به نظر می‌رسد یکی از نگرانی‌های عمده دونالد ترامپ و دیگر مخالفان آمریکایی این پیمان، کسری تجاری سالانه بیش از 60 میلیارد دلاری ایالات متحده در برابر مکزیک است.

(منبع: خبرگزاری آنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!