یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سه کشور آمریکای لاتین خواستار حمایت کنگره آمریکا از مهاجران شدند

تهران - ایرنا - در پی لغو قانون داکا از سوی رئیس جمهوری آمریکا، مکزیک، السالوادور و گواتمالا از کنگره این کشور خواستند در اصلاح این قانون از مهاجران حمایت شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه قانون حمایت از مهاجرانی که در کودکی به این کشور رفته اند و به «داکا» موسوم است، لغو کرد.
عملی شدن لغو این قانون به 6 ماه بعد موکول شده و کنگره موظف است در این مدت آن را اصلاح کرده و به تصویب برساند.
در همین حال، کشورهای مکزیک، السالوادور و گواتمالا که بیشترین آمار مهاجران متاثر از لغو این قانون مربوط به آن هاست از کنگره آمریکا خواستند از این مهاجران حمایت شود.
حدود 625 هزار تن از مهاجرانی که از لغو قانون داکا آسیب می بینند، مکزیکی هستند و دولت مکزیک اعلام کرده که آغوش این کشور برای آن دسته از مهاجرانی که قصد بازگشت به این کشور دارند، باز است.
با این حال، «کارلوس سادا» معاون وزیر امور خارجه مکزیک با اعلام نارضایتی از این اقدام ترامپ، گفت که دولت این کشور با قانونگذاران آمریکایی برای حل هرچه سریعتر این مشکل گفت و گو خواهد کرد.
«هوگو مارتینز» وزیر روابط خارجی السالوادور نیز اعلام کرد که با اعضای کنگره آمریکا برای یافتن راه حل دیدار خواهد کرد. بین 30 هزار تا 60 هزار مهاجر متاثر از لغو داکا اهل این کشور هستند.
وزارت امورر خارجه گواتمالا دیگر کشور آمریکای لاتین که هزاران مهاجر در آمریکا دارد نیز در بیانیه ای اعلام کرد برای حمایت از این مهاجران روی 'احساسات انسان‌دوستانه' قانون گذاران آمریکایی حساب می کند.
هندوراس نیز از دیگر کشورهای منطقه است که با 18 هزار 500 مهاجر تحت حمایت قانون داکا خواستار پشتیبانی کنگره شده است.
به گزارش ایرنا، قانون داکا که در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا ایجاد شد، از مهاجران غیرقانونی که در زمان کودکی وارد آمریکا شده بودند حمایت کرده و از اخراج آنان پیشگیری می کرد.
این برنامه که سرنوشت حدود 800 هزار نفر از مهاجران در آمریکا به آن بسته است، مورد حمایت اعضای حزب دمکرات و بسیاری از مدیران صنایع در این کشور است.
برخی از افرادی که تحت حمایت این قانون هستند اکنون در صنعت فناوری این کشور به خوبی رشد کرده‌اند و عده ای حتی مالکان کسب و کارهای جدید هستند.
همین موضوع باعث شده که علاوه بر نهادهای حقوق بشری، مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکایی هم در صف معترضان به این تصمیم قرار گیرند.
بسیاری از شخصیت ها و مقام های آمریکایی از جمله باراک اوباما و بیل کلینتون رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و همچنین مدیران عامل شرکت های بزرگی هچون فیسبوک و اپل در فاصله کمی پس از اعلام لغو این قانون انتقاد خود را ابراز کردند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!