پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس پارلمان اروپا خواهان لغو اجلاس این اتحادیه با کشورهای آمریکای جنوبی شد

مادرید- ایرنا- «آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد به خاطر وضعیت ونزوئلا ، خواهان لغو اجلاس این اتحادیه با کشورهای آمریکای لاتین در ماه اکتبر است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، تایانی در این رابطه به 'قطعنامه لیما' که از سوی ۱۲ کشور آمریکایی امضا شد و در آن به دلیل گسست دموکراتیکی در ونزوئلا، خواهان لغو اجلاس ماه اکتبر بین اتحادیه اروپا و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب(سلاک ) در السالوادور هستند، ملحق شد.
وزیران امور خارجه و نمایندگان ۱۲ کشور آمریکایی روز ۱۸ مرداد ماه امسال در لیما پایتخت پرو، با محکوم کردن گسست دموکراتیکی در ونزوئلا ، خواهان برگزاری انتخابات در این کشور شدند.
وزیران و نمایندگان کشورهای آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، اروگوئه و پرو، با امضای قطعنامه لیما، اعلان کردند که مجلس مؤسسان ونزوئلا را، به رسمیت نمی‌ شناسند.
این کشورها همچنین در باره نقض برنامه ریزی شده حقوق بشر و آزادی های اساسی‌ در ونزوئلا هشدار داده و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور را به دلیل وجود زندانیان سیاسی در این کشور، تقبیح کردند.
تایانی در این رابطه پس از دیداری که روز چهارشنبه با ۱۰ سفیر کشورهای آمریکای لاتین برای بررسی بحران در ونزوئلا داشت ، در پیامی توییتری در صفحه خود نوشت: در جلسه عمومی‌ ماه سپتامبر اروپا و آمریکای لاتین (یورولات ) و در اجلاس اتحادیه اروپا با سلاک شرکت نخواهم کرد .
قرار است که این دو رویداد در سن سالوادور پایتخت السالوادور برگزار شود. در این مورد ، جلسه عمومی‌ یورولات برای روزهای ۱۸ تا ۲۲ سپتامبر (۲۷ تا۳۱ شهریور ) و اجلاس اتحادیه اروپا با سلاک در روز های ۲۶ و ۲۷ اکتبر (۴ و ۵ آبان ) با حضور سران کشورها و دولت های همه کشورهای شرکت کننده ، برنامه ریزی شده است .
به گفته چندین منابع آگاه ، هرچند که نشست دو منطقه ای در برنامه های بین المللی قرار دارد ، کشورهای مذکور فشار می‌ آورند تا که این اجلاس به چند ماه دیگر موکول شود و یا حتی برگزار نشوند .
کشورهای اتحادیه اروپا در این مورد نه موضعی را اتخاذ کرده ا‌ند و نه امکان تعویق آن را در بین ۲۸ کشور اتحادیه ، مورد بحث قرار داده ا‌ند ، هرچند که منابع مذکور اشاره دارند که موضع کشورهای سلاک، تصمیم نهایی را مشروط خواهد کرد .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!