پنجشنبه, ۲۵ آوریل ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اکسپو 2017 آستانه و حضور ایران

آستانه - ایرنا - نمایشگاه اکسپو 2017 آستانه با موضوع «انرژی و آینده» در حالی روزهای پایانی را سپری می کند که همچنان مهم ترین رویداد اقتصادی قزاقستان و کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است، زیرا 115 کشور از جمله ایران در آن شرکت دارند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه اکسپو آستانه که در مجموعه نمایشگاهی با مساحتی حدود 174 هکتار در آستانه (هشت کیلومتری جنوب مرکز تاریخی شهر) در حال برگزاری است، یکشنبه پیش رو پس از 93 روز کار پایان می یابد.
برگزاری این نمایشگاه بزرگ در رسانه های مختلف قزاقستان از جمله رادیو و تلویزیون و خبرگزاری دولتی قزاقستان (قازاینفورم) و کشورهای مختلف به ویژه شرکت کنندگان و منطقه بازتاب گسترده ای داشته است.
بر اساس داده های پایگاه رسمی نمایشگاه اکسپو 2017 ، 25 هکتار برای پاویون ها، 149 هکتار فضای پیرامونی جهت سالن های همایش، شهرک اکسپو و مجموعه اقامتی مشارکت کنندگان، محل استقرار ناوگان حمل و نقل شهری، انبارها، پارکینگ ها و امکانات نمایشگاهی در نظر گرفته شده است.
مجموعه سایت اکسپو و زیرساخت های مرتبط با هدف بهره گیری پس از خاتمه نمایشگاه به عنوان مرکز مالی بین المللی طراحی شده است.
14 پاویون بین المللی یکسان، دو طبقه و یو (U) شکل طراحی شده که در عین پیوستگی گروهی، مستقل و با دسترسی جداگانه است.
تقسیم بندی پاویون های بین المللی در چهار بخش کشورهای حوزه اروپا، آمریکای لاتین و کارائیب و شمال آمریکا، حوزه آسیا و پاسیفیک و نیز جامعه همسود و آفریقا است.
چهار پاویون موضوعی نیز با عناوین جهان انرژی، انرژی برای حیات، انرژی برای همه و انرژی آینده من در نمایشگاه وجود دارد.
کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه اکسپو 2017 آستانه در غرفه های خود توانایی های علمی، صنعتی و فناوری های پیشرفته را در قالب تصاویر مجازی، نمونه هایی از دستگاهها یا خودروهای پیشرفته و خانه های با حداقل مصرف انرژی ارائه کرده اند.
برخی کشورهای پیشرفته نیز مانند چین، انگلیس و فرانسه چند سالن برای نمایش توانمندی های خود در اختیار دارند.
بزرگترین غرفه در نمایشگاه اکسپو 2017 آستانه به قزاقستان کشور میزبان تعلق دارد که در ساختمان زیبایی به عنوان «نور عالم» قرار گرفته است.
هر کشوری در پاویون خود روز ملی را برگزار می کند و تا کنون 91 کشور از جمله ایران این آیین را برگزار کرده اند.
در کنار برنامه هایی که در غرفه ها تدارک دیده می شود در آمفی تئاتر ویژه نمایشگاه نیز برنامه های موسیقی از جمله سنتی و بومی با شرکت هنرمندان کشورهای مختلف اجرا می شود.
در هر غرفه ای مجموعه ای از توانایی های کشور مربوطه عرضه شده است و برای نمونه، کره جنوبی هواپیمای با پنل خورشیدی را به محل نمایشگاه آورده است.
در غرفه چین نیز اطلاعاتی در باره قطار پیشرفته ای اعلام می شود که به پرنده معروف شده است.
ژاپن هم در پاویون خود سامانه انرژی زای هوشمندی معرفی کرده است که در هر خانه ای می تواند انرژی را برای مصارف خانگی تولید کند.
در پاویون ایتالیا هم می توان با شیوه تولید انرژی از جزر و مد دریا آشنا شد و در غرفه اسلوواکی نیز خانه یک اتاقه ای را دید که در هر نقطه از جهان قابل استفاده و مانند چادر سفری قابل حمل است.

*** حضور ایران در نمایشگاه اکسپو آستانه
جمهوری اسلامی ایران هم در نمایشگاه اکسپو 2017 آستانه در پاویونی به مساحت 505 متر مربع در بخش کشورهای آسیایی حضوری فعال دارد.
این پاویون را شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در دفتر اکسپوهای جهانی دایر کرده که در آن توانمندی های ملی در عرصه انرژی عرضه شده است.
هدف از این حضور، افزایش صادرات کالاهای صنعتی و مرغوب و رشد گردشگری خارجی با نمایش فرهنگ و سنن ایران است.
در سه ماه اخیر غرفه ایران از پربازدیدترین پاویون ها بود و «حسن حفیظ» رئیس بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و «گئورگی کالامانوف» معاون وزیر صنعت روسیه نیز از جمله بازدید کنندگان بودند.
در چارچوب روز ملی ایران در نمایشگاه اکسپو آستانه نیز برنامه موسیقی با شرکت هنرمندان ایرانی برگزار شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
به گزارش قازاینفورم، این نمایشگاه که از 20 خرداد برابر با دهم ماه ژوئن گذشته آغاز بکار کرده و یکشنبه هفته آینده به کار خود پایان می دهد، موفق بود و بیش از سه میلیون نفر از آن بازدید کردند.
انتظار می رود با توجه به برگزاری موفق نمایشگاه اکسپو2017 آستانه، همکاری های قزاقستان با کشورهای پیشرفته از جمله ایران و روسیه به عنوان کشورهای همسایه توسعه بیابد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!