شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس مجلس موسسان ونزوئلا: در کشور ما دمکراسی مشارکتی حکمفرماست/ با بحران انسانی مواجه نیستیم

تهران-ایرنا- رئیس مجلس موسسان ونزوئلا در مصاحبه ای ضمن رد وجود بحران انسانی در این کشور تصریح کرد: در کشورمان دمکراسی مشارکتی حکمفرماست.

به گزارش ایرنا، 'دلسی رودریگز' وزیر امور خارجه پیشین ونزوئلا و رئیس فعلی مجلس موسسان این کشور در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه در مورد انتقاد برخی از تشکیل مجلس موسسان در ونزوئلا و موضع گیری بسیاری در این رابطه که این مجلس با هدف تثبیت حکومت نیکلاس مادورو تشکیل شده، گفت: از زمان حضور هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید در سال 1998 در قدرت، ونزوئلا در فرآیند تثبیت 'دمکراسی مشارکتی' حرکت کرده است. این دمکراسی مشارکتی با برگزاری انتخابات مجلس موسسان تقویت شده است.
هیچ چیزی دمکراتیک تر از مشورت با مردم، گوش فرا دادن به آنها و تصممیم گیری مردم برای تعیین سرنوشت شان وجود ندارد.
مجلس موسسان با رای مستقیم بیش از هشت میلیون ونزوئلایی تشکیل شد.
مقام ونزوئلابب در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم مشارکت برخی در انتخابات مجلس موسسان و شک و تردیدها در مورد این انتخابات به ویژه از سوی مخالفان دولت افزود: این تناقض است که برخی مدعی تقلب در انتخابات ونزوئلا بودند اکنون در انتخابات فرمانداری مشارکت می کنند. همان مقاماتی که انتخابات مجلس موسسان را برگزار می کنند، انتخابات فرمانداری را نیز هدایت می کنند با همان سیستم انتخاباتی قبلی که بسیار شفاف است.
دلسی رودریگز در پاسخ به سوالی در مورد کشته شدن معترضان در تظاهرات های مسالمت آمیز در ونزوئلا و واکنش دولت کاراکاس به اعتراض ها خاطر نشان کرد: ببینید اعتراض های مسالمت آمیز اندکی در این کشور برگزار شد اما شما می دانید که کاراکاس یک منطقه امنیتی است. در هیچ کشوری در دنیا به معترضان اجازه داده نمی شود به ساختمان های دولتی حمله شود و یا برای براندازی دولت در پایتخت راهپیمایی کنند. در هیچ کشوری در جهان اجازه چنین کاری داده نمی شود. در مورد مسئله افرادی که جانشان را طی اعتراض ها از دست داه اند که بسیار موضوع مهمی است، باید بگویم که من مسئولیت یک کمیسیون حقیقت یاب را برعهده دارم و ما در حال بررسی پرونده های همه قربانیان هستیم. بارها گفته ایم که هر عامل دولتی که قوانین را نقض کرده و باعث مرگ افراد شده، به دست عدالت سپرده خواهد شد. هیچ تفاوتی در این راستا وجود ندارد.
رئیس مجلس موسسان ونزوئلا در امور اوضاع بحرانی اقتصادی در این کشور و کمبود مواد غذایی و دارو گفت: این مسئله را تکذیب می کنم که در ونزوئلا بحران انسانی وجود دارد. نه تنها در ونزوئلا بحران انسانی وجود ندارد بلکه از سال 1999 مدلی از فراگیری اجتماعی اجرا شده که به ما اجازه داده تا با فقر و گرسنگی مبارزه کنیم. در سالهای اخیر برنامه های اجتماعی ما در مبارزه با کرسنگی و فقر تایید های بی شماری دریافت کرده است. شما از من پرسیدید که آیا آمریکا عامل اصلی مشکلات کمبود مواد غذایی و دارو است که به شما می گویم ما در مرحله ای قرار داریم که نقاب ها برداشته شده به ویژه پس از انکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا اعمال تحریم های مالی علیه ونزوئلا را تایید کرده است. تحریم مالی علیه ونزوئلا اعمال شده که بخشی از یک شکل غیرمتعارف حمله به این کشور است.
خبرنگار الجزیره از رودریگز پرسید که ونزوئلا کشور غنی و ثروتمندی است پول هایی که این کشور از بدست اورده کجا رفته اند که رئیس مجلس موسسان پاسخ داد: این پول ها در برنامه های اجتماعی که تایید بین المللی داشته، سرمایه گذاری شده اند.
وی در مورد دخالت های امریکا در امور ونزوئلا گفت: شما حتما اظهارنظرهای رهبران فعلی و قبلی امپراطوری(آمریکا) را شنیده اید. رهبر قبلی امپراطوری گفته بود که ونزوئلا تهدیدی برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود. وی بذر مداخله واشنگتن را در ونزوئلا کاشت. پیش از این ژنرال 'جان کلی' رئیس فرماندهی جنوبی آمریکا گفته بود که اگر بحران انسانی در ونزوئلا وجود داشته باشد، واشنگتن به صورت نظامی در این کشور مداخله می کند. دو سال بعد ترامپ تحریم های مالی علیه ونزوئلا اعمال کرد تا ما را به مشکلات جدی بیندازد. این اولین بار نیست که ' قدرتهای امپریالیستی' دست به چنین اقداماتی می زنند. آیا این دروغ است که ' کانون های امپریالیستی' در عراق مداخله کرده و این کشور را ویران کردند؟ چراآنها لیبی را ویران کردند؟ آیا این دروغ است؟ آیا ما گرسنگی ها را لیبی و عراق کشوهایی که ذخایر بزرگ نفتی در اختیار داشته اند
را دیده ایم؟
وی افزود: ونزوئلا دیگر به روند وابستگی به بهای نفت ادامه نخواهد داد. چاره ای جز افزایش توانمندی هایمان در دیگر حوزه های اقتصادی مانند بخش کشاورزی، معادن، گاز و گردشگری نداریم.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!