جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اعتراض هزاران اسپانیایی در بارسلون علیه خشونت های پلیس در روز همه پرسی‌ کاتالونیا

مادرید- ایرنا- هزاران نفر (به گفته پلیس 30هزار نفر) امروز (سه شنبه)در نقاط مختلف بارسلون اسپانیا علیه خشونت های پلیس در جریان همه پرسی‌ استقلال طلبی روز یکشنبه کاتالونیا، اعتراض کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، در فراخوان پویش دانشجویان برای جمهوری، هزاران دانشجو به میدان دانشگاه آمدند تا به گروه هایی که در میدان کاتالونیا مقابل دفتر پلیس ملی‌ بارسلون تحصن داشتند، بپیوندند.
این گروه ها در یک تظاهرات گسترده، به سوی پارلمان کاتالونیا حرکت کردند.
تظاهرکنندگان مقابل پارلمان کاتالونیا سرود ملی‌ کاتالونیا و شعارهای «دموکراسی» ، «استقلال» و یا «زنده باد کاتالونیای آزاد» و خطاب به پلیس شعارهای «خشونت نه» یا «بدون باتوم هیچ چیز نیستید» سر دادند .
بنا بر این گزارش، منطقه خودمختار کاتالونیا با هفت میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش از نظر مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به ‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند استقلال این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر (16شهریور) این همه پرسی را که روز یکشنبه برگزار شد غیر قانونی اعلام کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی روز یکشنبه 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی، درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!