یکشنبه, ۱۹ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
راهبرد بین المللی دولت اسپانیا برای تشریح مساله کاتالونیا

مادرید- ایرنا- دولت اسپانیا پس از وقوع رویدادهای روز یکشنبه در بارسلون در جریان همه پرسی‌ استقلال طلبی این ایالت، اکنون سعی‌ دارد که عملکرد خود در این مورد را به شیوه های دیگری توجیه کند.

به گزارش ایرنا، تمامی زحمات بین المللی چند ماهه اخیر دستگاه دیپلماسی اسپانیا در توضیح مناقشه جدایی طلبی ایالت کاتالونیا و دلایل دولت برای غیر قانونی دانستن همه پرسی مربوطه با گذشت اولین دقایق از همه پرسی روز یکشنبه گذشته کاتالونیا بر باد رفت.
این اتفاق زمانی افتاد که رسانه های اصلی اروپا و تمام جهان مبادرت به انتشار برخورد خشونت آمیز و غیر متعارف پلیس ملی و گارد سیویل(ژاندارمری) اسپانیا با مردم کاتالونیا کرد.
دولت اسپانیا حال راهبرد دیگری برای توضیح این وضعیت اتخاذ کرده که در چارچوب آن سفارتخانه های این کشور ماموریت دارند چرایی برخورد با جدایی طلبان را در کشورهای محل ماموریت خود تشریح کند.
منابع دولتی بر نگرانی خود از تاثیر تصاویر مربوط به خشونت های پلیسی بر افکار عمومی در دیگر کشورهای جهان اذعان کرده و تلاش دولت اسپانیا در حال حاضر با هدف تطهیر وجهه کشور صورت می گیرد.
در هر صورت شکی نیست که دولت کار سختی در این زمینه پیش رو دارد و استناد تکراری به اینکه حکم دادگاه قانون اساسی کشور را عملیاتی کرده هم ممکن است دیگر نظر به خشونت بی مورد ثبت شده دو روز پیش، کارایی لازم را نداشته باشد.
واکنش های بین المللی به تحولات روز یکشنبه گذشته کاتالونیا عمدتا حول محورهای اظهار نگرانی فزاینده از این وضعیت در اسپانیا، درخواست برای رضایت دادن طرفین به گفت و گو، هشدار به دولت محلی ایالت کاتالونیا و انتقاد از دولت مرکزی اسپانیا به خاطر صحنه های خشونت آمیز برخورد پلیس با مردم کاتالونیا می چرخند.
برلین، لندن و بروکسل روز دوشنبه حمایت خود از «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در مناقشه استقلال طلبی کاتالونیا را مورد تاکید قرار دادند.
اکثر دولت های اروپایی در واکنش به این وضعیت، در اصل ماجرای استقلال طلبی از وحدت و یکپارچگی اسپانیا حمایت کرده و قانونی بودن مخالفت دولت اسپانیا با پروسه مذکور را پذیرفته اند اما همزمان خواستار گفت و گو بین طرفین شده اند.
از طرف دیگر، هم کمیسیون اروپا و هم شورای اروپا نسبت به اوج گیری بحران کاتالونیا هشدار داده اند. اتحادیه اروپا که خواستار گفت و گوی دولت مرکزی اسپانیا با کاتالونیا شده، در عین حال نسبت به توسل به خشونت به عنوان یک ابزار سیاسی هشدار داد.
شایان ذکر است اتحادیه اروپا همچنان در برابر درخواست برای میانجیگری در این وضعیت در اسپانیا مقاومت کرده و این موضوع را مساله داخلی این کشور می داند.
علاوه بر اروپا ، خشونت پلیس همچنین سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل را نیز نگران کرده است .
در این رابطه ، «زید رعد حسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ناخرسندی خود را از خشونتی که روز یکشنبه گذشته در ایالت کاتالونیا رخ داد، ابراز کرد.
از طرفی، «فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد که روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود، نخواست شخصا در خصوص واکنش تند پلیسی به همه پرسی کاتالونیا اعلام نظر کند اما محتوای بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان که در آن گفته شده است 'واکنش های پلیسی همیشه باید متناسب با وضعیت و فقط در صورت لزوم اعمال گردند' را تایید کرد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود از دولت اسپانیا خواست تحقیقاتی 'دقیق، مستقل و بی طرفانه' در خصوص تمامی عملکرد های خشونت آمیز روز یکشنبه کاتالونیا انجام دهد.
وی همچنین از دولت اسپانیا درخواست کرد در اسرع وقت با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل جلسه دهد تا نسبت به ارزیابی اوضاع اقدام شود.
سازمان عفو بین الملل هم به نوبه خود خواستار تحقیق دولت اسپانیا از عملکرد پلیس در کاتالونیا شده و با انتشار یک بیانیه، تاکید کرده است روز یکشنبه گذشته از اقلام ضد شورش به شکلی خطرناک و غیر متعارف علیه افرادی استفاده شد که هیچ مقاومتی از خود نشان نمی دادند.
سازمان عفو بین الملل 5 ناظر در همه پرسی کاتالونیا داشته و کارشناسان این ارگان شخصا شاهد عملکرد خشونت آمیز پلیس علیه مردم کاتالونیا بوده اند.
عفو بین الملل افزوده است که بر اساس مقررات بین المللی، اقلام ضد شورش فقط می بایست علیه افراد خشن استفاده شوند.
بر این اساس، واکنش پلیس به وضعیت های مختلف هم همیشه باید متناسب با آن وضعیت باشد و در نتیجه توسل غیر متعارف مامورین به زور برای اجرای قانون نیز باید جرم محسوب شود.
بنا بر این گزارش کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به ‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
این همه پرسی که روز یکشنبه برگزار شد از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست
در همه پرسی روز یکشنبه 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!