یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

تظاهرات در بارسلونا

هزاران تن از مردم در شهر بارسلونا، مرکز منطقه کاتالونیا در اعتراض به اقدام دولت این منطقه در برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، بسیاری از افراد این تجمع در یک میدان مرکزی بارسلونا پرچم‌های اسپانیا و کاتالونیا را حمل می‌کردند.

صدها هزار نفر در این تجمع در مرکز شهر بارسلونا شرکت کردند تا به طرح دولت جدایی طلب کاتالونیا به منظور اعلام استقلال این منطقه از اسپانیا اعتراض کنند.

این تظاهرات بزرگترین تظاهرات در حمایت از اتحاد در کاتالونیا از زمان ظهور جنبش جدایی طلبی در این منطقه واقع شده در شمال شرق اسپانیا محسوب می شود.

پلیس بارسلونا اعلام کرده که بالغ بر 350 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند در حالی که یک گروه عمده سازمان دهنده این تظاهرات به نام "انجمن مدنی کاتالان" گفت که حدود 930 هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشته اند.

این میزان مشابه تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات جدایی طلبان در بارسلونا در سالهای اخیر است.

تجمع امروز (یکشنبه) یک هفته بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال از سوی دولت کاتالونیا برگزار می‌شود و دادگاه عالی اسپانیا اخیرا حکم داد که کاتالونیا باید طرح اعلام استقلال را به حال تعلیق دربیاورد.

در این همه‌پرسی حامیان استقلال پیروز شدند اما بیش از نیمی از واجدان شرایط یا آن را تحریم کرده یا نتوانستند در آن حاضر شوند.

کارلس پوگدمون، رئیس کاتالونیا وعده به پیش بردن طرح استقلال از اسپانیا را داده است.

در تجمع امروز ماریو بارگاس یوسا، نویسنده اسپانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات و جوزپ بورل، رئیس سابق پارلمان اروپا سخنرانی می‌کنند.

پیش از این ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در مصاحبه با روزنامه ال پائیس گفت: اسپانیا قرار نیست تجزیه شود و وحدت کشور حفظ خواهد شد.

او گفت که هرگونه اقدام مجاز دانسته شده از سوی قانون را به کار خواهد گرفت تا جلوی اقدام جدایی طلبان کاتالونیا را بگیرد.

راخوی گفت: از جمله این اقدامات اعمال بند 155 قانون اساسی اسپانیا است. این بند به دولت مرکزی اسپانیا اجازه می‌دهد حکمرانی و خودمختاری را از دولت کاتالونیا در صورتی که این دولت به وظایفش براساس این قانون اساسی پایبند نباشد، بگیرد.

روز گذشته نیز هزاران تن در شهرهای مختلف اسپانیا از جمله مادرید و بارسلونا به خیابان‌ها آمده و بر وحدت تاکید کردند.

 

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

 

 

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!