جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
روسف: اقدامات ترامپ در آمریکای لاتین جنایت‌بار است و می‌تواند به جنگ منجر شود

رئیس‌جمهور سابق برزیل تصریح کرد که لفاظی‌های رئیس‌جمهور آمریکا علیه آمریکای لاتین جنایی و بسیار خطرناک است و می‌تواند به جنگ داخلی در این قاره منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیلما روسف» رئیس‌جمهور سابق برزیل در مصاحبه با شبکه روسی «راشاتودی» در خصوص دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین گفت که تلاش‌های واشنگتن برای مداخله در سیاست‌های آمریکای‌ جنوبی از جمله ونزوئلا «بسیار خطرناک است و ممکن است به جنگ داخلی منجر شود».

وی ادامه داد که آمریکا از قبل نیز مرتکب اشتباهاتی در خاورمیانه شده است که این امر تنها به تقویت داعش منجر شده است.

این سیاستمدار برزیلی اینگونه توضیح داد: «قاره ما برای 140 سال در صلح بوده است. هر تلاشی برای مداخله در پروسه قانونی قانون اساسی ونزوئلا از جمله اعمال فشار برای انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیار خطرناک است و ممکن است به جنگ داخلی منتهی شود».

ونزوئلا تحت ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در معرض تحریم‌های جدیدی از سوی واشنگتن قرار گرفت.

ترامپ دولت ونزوئلا را یک دولت دیکتاتوری می‌نامد و مدعی است دولت این کشور در حال سرکوب دموکراسی و معترضانی است که به صورت صلح‌آمیز اعتراضاتی را برگزار می‌کنند.

در ماه آگوست، ترامپ همچنین به گزینه نظامی علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اشاره کرد.

کاراکاس نیز واشنگتن را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده و رئیس‌جمهور آمریکا را یک «متجاوز» می‌خواند که خواستار تغییر نظام در یک کشور خارجی از طریق «تروریسم سیاسی و جنگ روانی است».

روسف ضمن تأکید بر اینکه تحلیل و پیش‌بینی اقدامات ترامپ دشوار است، گفت که تنها چیزی که می‌تواند به طور قطع اعلام کند این است که رفتار ترامپ «کاملاً غیرمسئولانه و حتی جنایی است».

وی درباره معترضان ونزوئلا گفت: «واشنگتن می‌گوید آنها حامیان دموکراسی هستند. آمریکایی‌ها چنین چیزی را درباره نیروهای معارض در سوریه نیز گفته بودند. و چه اتفاقی برای معارضان افتاد؟ داعش به وجود آمد که هیچ ارتباطی هم به دموکراسی ندارد».

روسف ادامه داد، حال که ترامپ گزینه احتمالی مداخله نظامی در ونزوئلا را کنار نمی‌گذارد، «مشخص است که آمریکا خواستار استفاده از همان سناریو در آمریکای لاتین است و هرگز این به جای خوبی ختم نمی‌شود».

(منبع: خبرگزاری فارس)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!