شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رهبران اتحادیه اروپا هرگونه اقدام در مسئله کاتالونیا را رد کردند

رییس شورای اروپایی گفت، علیرغم شرایط "نگران‌کننده" بحران اسپانیا، هرگونه اقدام اتحادیه اروپا در مسئله کاتالونیا را به صراحت تکذیب می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، دونالد تاسک، رییس شورای اروپایی گفت: هیچ فضایی برای هرگونه میانجی‌گری، ابتکارعمل بین‌المللی و یا هر اقدام دیگر وجود ندارد.

1 اکتبر، کاتالونیا طی یک همه‌پرسی به جدایی از اسپانیا رای مثبت داد اما این نتیجه توسط دولت اسپانیا غیرقانونی خوانده شد و اعتراض گسترده مردم را برانگیخت.

اظهارات تاسک چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دولت اسپانیا اعلام کرد، این آغاز فرایند اعمال نفوذ و حکومت مستقیم در این منطقه خودمختار است.

تاسک افزود: قطعا من به دلایل زیادی با ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا ارتباط پارلمانی دارم. آشکار است که شرایط موجود در اسپانیا نگران کننده است اما موضع ما در این مسئله روشن است.

این اظهارات پیش از اجلاس سران شورای اروپا مطرح شد اما تاسک خاطر نشان کرد که مسئله کاتالونیا در دستور کار این جلسه قرار ندارد.

سایر رهبران کشورهای اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه نیز از مادرید پشتیبانی کرده‌اند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرد، این بحران نشانگر دورویی غرب است که تنها از برخی جنبش‌های جدایی‌طلبانه حمایت می‌کند.

وی افزود: کشورهای غربی از استقلال کزوو از صربستان(متحد روسیه) حمایت کردند اما از جدایی کاتالونیا و کردستان عراق پشتیبانی نمی‌کنند.

پوتین در سال 2014 مخالفت بسیاری از کشورها را با الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه برانگیخت که تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را به دنبال داشت.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!