پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
۲۰۱۷ پر خشونت‌ترین سال برای مکزیک در ۲۰ سال گذشته

براساس آمارهای جدید، مشخص شد که سال ۲۰۱۷ پرخشونت‌ترین سال در ۲۰ سال گذشته برای مکزیک بوده و در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی ۲۳ هزار و ۱۰۱ تن کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعداد قتل‌ها در ۱۱ ماه سال جاری میلادی حتی از رکوردی که در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت هم بیشتر شده؛ در آن سال ۲۲ هزار و ۴۰۹ تن کشته شدند.

همچنین در تنها در نوامبر ۲۰۱۷، ۲۲۱۲ قتل ثبت شد و در اکتبر ۲۳۸۰ فقره قتل اعلام شده است. به این ترتیب این دو ماه دارای بیشترین میزان قتل در دو دهه گذشته‌ هستند که در آن مقامات شروع به ثبت تعداد قتل‌ها کرده‌اند.

خشونت در سراسر مکزیک در ۱۰ سال گذشته و پس از اعلام جنگ دولت فیلیپه کالدرون، رئیس جمهوری سابق علییه کارتل‌های مواد مخدر در ۲۰۰۶ افزایش چشمگیری داشته است. از آن زمان حدود ۱۹۰ هزار تن در جریان خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر کشته شده‌اند.

در سال جاری میلادی، کشتارها در سطح وسیعی رخ داد و حتی به مناطق گردشگری در مکزیک هم گسترش یافت. افزایش خشونت‌ها در مکزیک در سال جاری میلادی ناشی از تشکیل گروه‌های کوچک مواد مخدر و رقابت آنها با یکدیگر بوده است.

یکی از کارشناسان سابق اداره مبارزه با مواد مخدر مکزیک گفته است که کارتل‌های مواد مخدر برای افزایش فعالیت‌های خود دست به اقداماتی زده‌اند و ضعف پلیس و فساد گسترده بیش از پیش بر این مشکل می‌افزاید.

کنگره مکزیک اخیرا قانون امنیت داخلی را تصویب کرده که براساس آن نقش ارتش در امنیت عمومی بیشتر می‌شود. این اقدام باعث شده تا انتقادهایی از سوی گروه‌های حقوق بشری درباره نظامی شدن کشور به وجود بیاید و زید رعد الحسین، رئیس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که این مساله دولت مدنی مکزیک و عملکرد آن را زیر سوال می‌برد و تضعیف می‌کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!