پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا فعالان ضددولتی را آزاد می‌کند/اخباری از اخراج سفیر برزیل و کاردار کانادا

دولت ونزوئلا فرآیند آزاد کردن ۸۰ فعال ضددولتی را آغاز کرد. در عین حال سفیر برزیل و کاردار کانادا را عنصر نامطلوب خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دلسی رودریگرز، رئیس مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا اعلام کرد، این نهاد پیشنهاد کرده که ۸۰ تن که پیشتر محکوم به زندان شده بودند، مجازات‌های جایگزینی از جمله انجام خدمات عمومی متحمل شوند.

تاکنون ونزوئلا ۱۳ تن از این ۸۰ فعال ضددولتی را آزاد کرده است. این افراد پس از آزادی با رودریگرز دیدار کردند.

این مقام دولت ونزوئلا خاطرنشان کرد: اقداماتی که مورد حمایت جناح مخالف افراطی در ونزوئلا قرار داشت و به کشته شدن ونزوئلایی‌ها منجر شد، نباید تکرار شود.

رودریگرز در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا تصمیم گرفت سفیر برزیل و کاردار کانادا در این کشور عنصر نامطلوب تلقی شده و اخراج شوند.

وی گفت: تصمیم گرفتیم سفیر برزیل را تا زمان احیای نظام قانون اساسی که دولت این کشور آن را نقض کرده، عنصر نامطلوب بدانیم. اشاره او به میشل تامر، رئیس‌جمهوری برزیل است که بعد از برکناری دیلما روسف، رئیس‌جمهوری قبلی روی کار آمده است.

این اظهارات رئیس مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا با واکنش دستگاه دیپلماسی برزیل مواجه شده است.

وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرد: این تصمیم دولت ونزوئلا در صورت تایید نشان می‌دهد که دولت کاراکاس فاقد اراده لازم برای ورود به هر گفت‌وگویی است.

در زمینه کاردار کانادا نیز رئیس مجمع موسسان قانون اساسی ونزوئلا گفت: این کشور دائما در امور داخلی ونزوئلا به صورت تلویحی و علنی مداخله می‌کند.

کانادا اخیرا لحن خود را در قبال نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تند کرده و از او خواسته با مخالفان مذاکره کند، حتی در پی آن تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده است.

دولت کانادا روز جمعه در رابطه با پرونده‌های فساد و نقض حقوق بشر حساب‌های بانکی ۵۲ مسؤول ونزوئلا را بلوکه و ورود آنها به این کشور را ممنوع کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد، دولت ونزوئلا روز شنبه تهدید کرد، دیپلمات‌های کانادا و برزیل را بعد از انتقادات حقوق‌بشری‌شان اخراج می‌کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!