شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تنها فرزند دیکتاتور پیشین اسپانیا فوت کرد

مادرید - ایرنا - «کارمن فرانکو» تنها فرزند و دختر ژنرال «فرانسیسکو فرانکو» دیکتاتور پیشین اسپانیا روز جمعه در مادرید در سن 91 سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت .

به گزارش ایرنا، دختر دیکتاتور فرانکو از تابستان گذشته از یک سرطان لاعلاج رنج می‌ برد و درخواست کرده بود که وی را در بیمارستان بستری نکنند و در منزل خود بمیرد.


وی در14سپتامبر سال 1926درشهر شمالی‌ اوویئدو متولد شد .در غسل تعمید، بر روی وی نام «ماریا دل کارمن رامونا فلیپا ماریا ده لا کروز» گذاشته شد هرچند که در طول طفولیت و جوانی‌ ، همچنین وی را با نام های مستعاری نظیر 'ننوکا' ، 'کارمنسیتا' و 'موریتا' می‌ شناختند .
کارمن فرانکو در سال 1950 با «کریستوبال مارتینز بوردیو» پزشک جراح قلب ازدواج کرد که نتیجه آن 7 فرزند بودند.
پس از درگذشت دیکتاتور فرانکو، «خوان کارلوس اول» پادشاه سابق اسپانیا ، به وی لقب 'دوشس فرانکو' را داد و او را به بزرگ اسپانیا تبدیل کرد .
بنابراین گزارش ، ژنرال فرانکو پس از جنگ داخلی‌ اسپانیا ، از سال 1939 تا هنگام مرگش در سال 1975 ، بر اسپانیا حکومت می‌ کرد
رژیم فرانکو در طول حکومتش با اهداف سیاسی مرتکب مجموعه ای از نقض حقوق بشر علیه ملت اسپانیا شد که از آن با نام 'وحشت سفید' یاد می‌ شود .از جمله آنها می‌ توان به اعدام و کار اجباری در اردوگاه ها اشاره کرد که عموما علیه دشمنان سیاسی و ایدئولوژیک به کار برده می‌ شد که به مرگ بین 200 تا 400 هزار نفر انجامید .
فرانکو پیش از مرگش ، نظام سلطنتی را احیا نمود و شاهزاده خوان کارلوس اول را به عنوان جانشین خود تعیین کرد.
بدین ترتیب ، پس از یک عصر چهار دهه ای خفقان و سرکوب، اسپانیا وارد مرحله گذار به دموکراسی شد .سه سال پس از مرگ فرانکو ، قانون اساسی‌ جدیدی به همه پرسی‌ گذاشته شد که با رای تقریبا 92 درصدی مشارکت کنندگان ، نظام حکومتی اسپانیا به مشروطه سلطنتی در قالب مردم سالاری پارلمانی تغییر کرد .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!