جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
وزیر خارجه شیلی: چین نقش سازنده ای در آمریکای لاتین ایفا می کند

تهران-ایرنا- وزیر خارجه شیلی روز گذشته(یکشنبه) نقش سازنده چین در اقتصاد آمریکای لاتین را مورد تمجید قرار داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، 'هرالدو مونوس' وزیر خارجه شیلی در اجلاس دو روزه مجمع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در شهر سانتیاگو از حضور نمایندگان چین در این اجلاس استقبال کرد. نمایندگانی از چین و 33 عضو مجمع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب طی روز گذشته و امروز در نشست هایی حضور یافتند.


وی در ادامه از اقدام چین در رد سیاست حمایت از صنایع داخلی مدنظر آمریکا همزمان با عقب نشینی واشنگتن از صحنه تجارت جهانی تقدیر کرد.
وزیر خارجه شیلی که پیشتر از سیاست های دونالد ترامپ انتقاد کرده بود، در کنفرانسی خبری عنوان کرد که آمریکای لاتین می تواند اقدامات بیشتری برای رونق تجارت با چین انجام دهد. وی از کشورهای آمریکای لاتین خواست تا از فرصت ایجاد شده در این اجلاس استفاده کنند تا روابط شان را با چین ارتقاء دهند.
مونوس افزود: ما در یک دوران نامطمئن و پیچیده قرار داریم و چین در حال ایفای نقش بسیار سازنده برای رسیدگی به این پیچیدگی ها است.
از زمان حضور دونالد ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا، چین به دنبال ایفای نقش بزرگتر در امور جهانی بوده است. از زمان کمرنگ شدن حضور آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، چین تلاش کرده تا نقش خود را در این منطقه گسترش دهد.
در همین حال وانگ یی وزیر خارجه چین نیز تصریح کرد: پکن این موضوع را طبیعی می داند که پروژه ' یک کمربند- یک جاده' را به سوی منطقه آمریکای لاتین گسترش دهد. چین از تمامی کشورهای این مجمع می خواهد تا در این پروژه مشارکت داشته باشند تا بتوانند از فرصت های ایجاد شده در عرصه جهانی به نفع خود سود ببرند.
این پروژه در سال 2013 توسط رئیس جمهوری چین ارائه شد و هدفش گسترش ارتباطات میان آسیا، آفریقا و اروپا با میلیون ها دلار سرمایه گذاری در امور تاسیسات زیربنایی بوده است.
چین پیش از این با ارائه طرح سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری طی دهه آینده در آمریکای لاتین، به دنبال نفوذ هر چه بیشتر در این منطقه بوده است. چین در حال حاضر به مهمترین شریک تجاری بیشتر کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل، شیلی و آرژانتین تبدیل شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!