چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آمریکا و مکزیک به دنبال افزایش همکاری‌های امنیتی

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که می‌تواند باعث کاهش نگرانی‌ها از لفاظی‌های ضد مکزیکی ترامپ شود، در سفرش به این کشور تأکید کرد که دو طرف باید به دنبال تحکیم همکاری‌ها در مواجهه با قاچاقچیان موادمخدر باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روابط بین مکزیک و آمریکا در پی حملات لفظی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه مهاجران مکزیک و توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و همچنین ساخت دیوار مرزی بین دو کشور تیره شده است.

منتقدان می‌گویند صحبت‌های ترامپ باعث به خطر افتادن همکاری آمریکا با متحد و همسایه‌ای است که واشنگتن برای پاره‌ای از مسائل به ویژه امور امنیتی و مقابله با قاچاق موادمخدر به آن نیاز دارد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین تور بزرگ خود به آمریکای لاتین تا حدودی موفق شده از نگرانی‌های دولت مکزیک بکاهد.

تیلرسون پس از دیدار با لوئیز ویدگارای،‌ وزیر امور خارجه مکزیک و کریستیا فریلند، همتای کانادایی‌ خود در مکزیکوسیتی گفت: ما رویکرد متفاوتی را درباره چگونگی همکاری در زمینه‌های امنیتی و به ویژه مقابله با شبکه گسترده قاچاق موادمخدر ایجاد کردیم. موادمخدری چون کوکائین و هروئین تاثیرات مخربی بر شهروندان آمریکایی، مکزیکی و کانادایی می‌گذارد.

وزیر امور خارجه مکزیک نیز گفت: سه کشور درخصوص مقابله با موادمخدر و کارتل‌های قاچاق توافقات لازم را به عمل آوردند. ما به دنبال همکاری هستیم؛ نه این که یکدیگر را مقصر جلوه دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا سپس با انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک دیدار کرد و دو طرف بر تعمیق همکاری‌ها توافق کردند.

تیلرسون گفت: دو کشور منافع مشترکی دارند و این ضرورت وجود دارد که برای حفظ این منافع مشترک همکاری لازم را داشته باشند.

دیپلمات‌های ارشد کانادا و مکزیک نیز با وجود صحبت‌های اخیر ترامپ و مناقشات تجاری بین واشنگتن و اوتاوا به کاهش تنش‌ها پرداخته‌اند. وزیر امور خارجه کانادا گفت: ترامپ و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با یکدیگر کنار آمده‌اند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!