شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مکزیک

تهران-ایرنا- مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سفرا، دیپلمات های خارجی، اصحاب فرهنگ و رسانه و جمعی از ایرانیان در مکزیکوسیتی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این مراسم جمع زیادی از مقامات سیاسی و اقتصادی مکزیک، سفرا و دیپلمات های خارجی، محققان و اساتید دانشگاه، اصحاب فرهنگ و رسانه و ایرانیان مقیم مکزیک حضور داشتند.


محمدتقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک در این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامیِ ایران در سال 1357 فصل جدیدی را بر پایه مردم سالاری و اراده ملت در تاریخ کشور ما گشود و مردم سالاری در ایران علیرغم همه فشار ها و سختی ها به پیشرفت خود ادامه داده است و اکنون با انباشت چهار دهه تجربه، جمهوری اسلامی از همیشه قدرتمندتر است.
وی یادآور شد: مشارکت مردم در مراحل مختلف زندگی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، تضمین بزرگی برای گسترش مردم سالاری و پشتوانه ای عظیم برای امنیت و رفاه ایران بوده است. به عنوان مثال، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت 1396 (19 می 2017) حدود 73 درصد از افراد واجد شرایط شرکت کرده و رای خود را در صندوق ها ریختند.
سفیر کشورمان افزود: ایران به برکت دارابودن استقلال واقعی برخورداری از مردم سالاری قدرتمند به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی دست یافته و دستاوردهای زیادی در زمینه تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و کاهش وابستگی آن به صادرات نفت داشته است.

**برجام بی نظیر و غیر قابل مذاکره است
حسینی دستیابی به توافق هسته ای (برجام) را مثال روشنی از عزم و جدیت ایران برای پیشبرد همکاری ها بر اساس گفت وگو و احترام متقابل دانست و یاداور شد: این توافق دستاورد بی نظیری برای دیپلماسی چندجانبه است. امروزه ما با تهدیدات مستقیمی علیه چندجانبه گرایی روبه رو هستیم، زیرا ایالات متحده به عنوان یکی از طرفین برجام رویکردی یکجانبه در پیش گرفته و سرنوشت برجام را در معرض خطر جدی قرار داده است.
وی اظهار کرد: اینگونه اقدامات به هر شکل ممکن بایستی کنار گذاشته شوند. این توافق حاصل تلاش جمعی است و بایستی تامین کننده منافع همه طرف ها باشد، از این رو نه قابل مذاکره مجدد و نه قابل تغییر است. این توافق یک قرارداد دوجانبه نیست که با اقدام یکجانبه یکی از طرفین فسخ شود، بلکه توافقی است که مورد حمایت جامعه بین الملل بوده و توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت به تائید رسیده است.
سفیر کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که مسائل منطقه ای و بین المللی باید توسط تلاش های چندجانبه حل و فصل شوند.
سفیر کشورمان با یاد آوری زلزله های شدید ایران و مکزیک در سال 2017 از همدردی های صورت گرفته در پی این حوادث تقدیر کرد و یاد قربانیان این حوادث را گرامی داشت.
حسینی با اشاره به روابط ایران و مکزیک گفت که رابطه دو کشور از هر زمان دیگری مستحکم تر است و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف رو به گسترش است.
وی همچنین به تشکیل کنفرانس های بین المللی متعدد در مکزیک اشاره کرد و گفت: ایران در این نشست های بین المللی نقش مهمی ایفا کرده و در کنفرانس سازمان ملل در زمینه کاهش خطرات بلایای طبیعی جایزه ساساکاوا را به دلیل اجرای پروژه ایمن سازی مدارس دریافت کرد. همچنین ریاست برخی از این نشست ها به عهده ایران بوده است.
حسینی همچنین قهرمانی تیم ملی وزنه برداری پارالمپیک کشورمان را از حوادث قابل ذکر در سال گذشته در مکزیک برشمرد.

**ایران کشوری تاثیر گذار است
آلوارز مدیرکل آفریقا و خاورمیانه وزارت روابط حارجی مکزیک نیز طی سخنانی با تبریک روز ملی جمهری اسلامی ایران گفت :ایران یکی از کشورهای تاثیرگذار است و روابط با این کشور برای مکزیک از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی افزود: خوشبختانه روابط دو کشور رو به توسعه بوده و توسعه چشمگیری پذیرفته است.
در این مراسم گروهی از هنرآموزان دانشکده موسیقی مکزیک چند قطعه از سرودهای کشورمان را اجرا کردند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!