سه شنبه, ۱۴ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مراسم پنجاه و یکمین سالگرد پیمان تلاتلولکو در مکزیک برگزار شد

تهران- ایرنا - مراسم پنجاه و یکمین سالگرد پیمان تلاتلولکو برای ایجاد منطقه ممنوع سلاح های هسته ای در آمریکای لاتین توسط سنای مکزیک و دبیرخانه سازمان ممنوعیت سلاح های هسته ای(اوپانال) در آمریکای لاتین، در شهر مکزیکوسیتی برگزار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از سفارت ایران در مکزیکوسیتی، در این مراسم علاوه بر دبیرکل اوپانال و سناتور روخاس رئیس کمیسیون روابط بین الملل سنای مکزیک؛ تعدادی از صاحب نظران در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات سخنرانی کردند. دکتر محمدتقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک مهمان این نشست و از سخنرانان این مراسم بود. سفیر کشورمان با اشاره به اهمیت پیمان تلاتلولکو و برقراری منطقه عاری از سلاح هسته ای در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب این دستاورد را به عنوان یک استثناء در تاریخ تلاش برای استقرار مناطق عاری از سلاح هسته ای در اقصی نقاط جهان معرفی کرد.


حسینی با اشاره به اینکه با پیدایش سلاح های هسته ای در اواسط قرن بیستم و بمباران هسته ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن یک فاجعه بوجود آمد، گفت: فاجعه بزرگتر وجود یک تهدید دائمی برای تنها سیاره قابل زیست بود.
امروزه ده ها هزار کلاهک هسته ای در دست چند کشور معدود وجود دارد که هر کدام از آنها قدرت ویرانگری بسیار بیشتری نسبت به بمب هایی که هیروشیما و ناکازاکی را با خاک یکسان کردند، دارا می باشند. سفیر ایران در مکزیک هشدار داد که هر نوع استفاده از سلاح هسته ای، چه به صورت تصادفی و چه از روی قصد، فاجعه آمیز خواهد بود.
حسینی دکترین های نظامی مبتنی بر امکان استفاده از سلاح هسته ای را خطر جدی برای ثبات جهانی معرفی کرد. او با انتقاد از جدیدترین سند بررسی وضعیت هسته ای ایالات متحده آمریکا که در تاریخ 2 فوریه 2018 (13 بهمن) منتشر شد، اظهار داشت که این سند به طور عمده بر اساس استفاده از سلاح هسته ای قرار دارد. همچنین این سند پروژه هایی را برای ساخت انواع جدید سلاح های هسته ای تاکتیکی پیش بینی می کند که می توان آن را به عنوان دستورالعمل یک فاجعه توصیف کرد.
حسینی گفت: پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای این حق را به کشورهای دارای سلاح های هسته ای نمی دهد که زراد خانه های هسته ای خود را برای همیشه نگهداری کنند. آنها طبق ماده 6 پیمان منع گسترش وظیفه دارند خلع سلاح هسته ای را انجام دهند، که هنوز به این وظیفه عمل نکرده اند. این وظیفه همچنین در دیدگاه مشورتی دیوان بین المللی دادگستری تصریح شده است.
او افزود: با توجه به اینکه دو گروه از سلاح های کشتار جمعی بر اساس کنوانسیون های منع سلاح های بیولوژیک و کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی ممنوع شده اند، اکنون زمان آن فرارسیده است که سلاح های هسته ای به طور کامل ممنوع شوند.
سفیر کشورمان با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد خلع سلاح هسته ای گفت ایران به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و موافقتنامه های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیوست تا اطمینان یابد که فعالیت های هسته ای اش صرفاً در راستای اهداف صلح آمیز قرار دارند. ایران عزم خود را برای پیشبرد و ترویج ثبات و صلح منطقه ای و بین المللی ثابت کرده است. بر اساس همین عقیده استوار، ایران با کشورهای موسوم به 1+5 درباره فعالیت هسته ای صلح آمیزش به توافق هسته ای (برجام) رسید تا به یک بحران ساختگی پایان دهد. این توافق دستاورد بی نظیری برای دیپلماسی چند جانبه است. مایه نگرانی است که اکنون این توافق به دلیل رویکرد یکجانبه دولت آمریکا به شدت تهدید به نابودی شده است. به نظر می رسد که برجام نیز یکی از حلقه های زنجیره توافقات منطقه ای و بین المللی است که به مذاق دولت آمریکا خوش نمی آید.
سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد که به منظور تقویت صلح و ثبات در منطقه، ایران در سال 1974 پیشنهاد ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را ارائه کرد. از آن زمان تا کنون، ایران سیاست اصلی خویش را برای دستیابی به این هدف ارزشمند حفظ کرده است. با وجود حمایت گسترده از برقراری منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، این امر هنوز محقق نشده است زیرا رژیم صهیونیستی از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و قرار دادن فعالیت های هسته ای اش زیر نظر پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی سر باز می زند.
سفیر کشورمان گفت: خاورمیانه به شدت نیازمند آرامش و استقرار منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی است، نه تلاش برای بی اعتبار کردن یا نابود کردن توافقنامه هایی که حاصل مذاکرات چند جانبه هستند.
او افزود به منظور حفظ تمدن و تنها سیاره قابل زیست از خطر نابودی کامل، ایجاد دنیایی عاری از سلاح های هسته ای تنها یک گزینه نیست، بله یک ضرورت فوری است.
پیمان تلاتلولکو که 51 سال پیش بین کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب منعقد گردید، سازوکارهایی را فراهم کرد تا کشورهای منطقه از ساخت و استقرار سلاح های هسته ای در خاک خود اجتناب کنند. سازوکار نظارت و بازرسی به این تعهدات پیش بینی شده است و کشورهای هسته ای بر اساس پروتکل ضمیمه این پیمان تعهد کرده اند که با احترام به این پیمان از هرگونه تهدید هسته ای و یا حمله هسته ای علیه این منطقه خودداری کنند. سازمان اوپانال که مسئولیت اجرای پیمان تلاتلولکو را بر عهده دارد، در مکزیکوسیتی مستقر است و 34 کشور منطقه آمریکای لاتین و کارائیب در آن عضویت دارند. از ابتدای تاسیس این سازمان تاکنون اولین بار است که از یک مقام کشورمان برای ارائه سخنرانی در نشست این پیمان دعوت به عمل آمده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!