شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
هفته فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر آلمریا اسپانیا آغاز شد

مادرید- ایرنا- هفته فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران با همکاری استانداری آلمریا (جنوب شرقی‌) و موزه باستان شناسی‌ آلمریا در محل این موزه آغاز شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، «محمد حسن فدایی فرد» سفیر جمهوری جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا که با حضور در این مراسم ، این هفته فرهنگی‌ را افتتاح کرد، در سخنانی گفت که این افتخار بزرگی است که فرهنگ کشورش به این شکل در موزه آلمریا به نمایش در آید.
وی همچنین تاکید کرد که بهترین راه برای تبادل آرا میان ملت ها و فهم متقابل فرهنگ ها، هنر است.
سفیر کشورمان افزود : جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اسپانیا با تاریخ و تمدن بزرگ دیرین خود، مهد دانش و هنر بوده و در تاریخ تمدن فرهنگی‌ هنر جهان ، نقش موثر و ماندگاری ایفا کرده ا‌ند .
وی افزود : اغلب تحلیلگران، انقلاب اسلامی سال 1979 ملت ایران را یک انقلاب فرهنگی‌ می‌ دانند زیرا شعارهای انقلاب ، زیرساخت فرهنگی‌ داشت .
دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب، شاخه های مختلف هنر بر اساس آموزه های اسلامی، رشد چشمگیری یافت ، گفت: به عنوان نمونه، سینمای ایران به عنوان سینمای اخلاق مدار و حامی‌ تقویت بنیان خانواده و سلامت جامعه توانست جایگاه والایی در پهنه بین المللی پیدا کند و علاوه بر جوایز ملی‌، صاحب جوایز اسکار شد .
«علی‌ رضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در سخنانی با تشکر از مقامات آلمریا برای همکاری در برگزاری این نمایشگاه ، به پیشینه تاریخی تمدن ایران و اشتراکات فرهنگی‌ ایران و اسپانیا اشاره کرد .
اسماعیلی گفت: تعاملات فرهنگی‌ همواره بخش اصلی‌ مناسبات طرفین بوده به طوری که نمونه هایی‌ از تاثیر هنر ایران را می‌ توان در آثار بجا مانده از دوران اسلامی و دوره آندالس مشاهده کرد.
وی با برشمردن نمونه هایی‌ از اشتراکات فرهنگی‌ در عکس های به نمایش گذاشته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه آلمریا و معماری اسلامی در منطقه آندالس و به خصوص آلمریا ، آن را نشانه ای از تاثیر و تاثر فرهنگی‌ دو کشور نسبت به یکدیگر دانست و اظهار امیدواری کرد که این برنامه ها بتواند با گستردگی بیشتری درآینده برگزار شود .
رایزن فرهنگی‌ ادامه داد : ما معتقدیم که فرهنگ و هنر ، به عنوان بهترین زبان برای شناسایی ملت نسبت به یکدیگر و هم برای بیان مسائل مختلفی که انسان ها در جامعه با آن روبرو هستند ، می‌ باشد .
«گراسیا فرناندز» نماینده دولت مرکزی در ایالت آندالس ، تاثیر فرهنگی‌ مشترک در میراث تاریخی ایران و اسپانیا را به عنوان محور اصلی‌ این هفته فرهنگی‌ که برای نزدیک شدن اسپانیایی ها به واقعیت ایران به کار خواهد رفت ، قلمداد کرد.
درهفته فرهنگی‌ مذکور، مجموعه ای از فیلم های ایرانی، صنایع دستی‌ و هنرهای تجسمی ایران در معرض دید علاقمندان قرار گرفته شده و همچنین طی‌ نشست هایی‌ به تبیین هنر در ایران معاصر و در هنر در انقلاب اسلامی ایران، پرداخته خواهد شد .
در این رابطه ، موزه آلمریا به نمایش آثاری از نقاشی های «شهلا معززی» ، خوش نویسی «محسن سلیمانی» ‌و صنایع دستی‌ میناکاری و قلمزنی «علی‌ اصغر میرزاخانیان» می‌ پردازد .
شهلا معززی متولد سال 1332 در گرگان که دکترای خود را از دانشگاه پاریس با پایان نامه ای در مورد معماری سنتی ایرانی گرفته ، در سخنانی در این مراسم از یک خواهرخواندگی بین زادگاهش و آلمریا که دو شهر شبیه به هم هستند و با داشتن کوه ، دریا و یک تاریخ غنی فرهنگی، ارزش آن را دارد که به اشتراک گذاشته شود ، دفاع کرد.
فیلمهایی که در راستای این برنامه فرهنگی‌ به نمایش گذاشته خواهند شد ، 'زیر نور ماه' و 'خیلی‌ دور، خیلی‌ نزدیک' رضا میر کریمی‌ ، «آواز گنجشک' از مجید مجیدی ، 'گهواره ای برای مادر' از پناه بر خدا رضائی و 'خدا نزدیک است' از علی‌ وزیریان ، خواهند بود .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!