چهارشنبه, ۱۵ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تنش بر سر معرفی کاندیدای ریاست ایالت کاتالونیا

مادرید- ایرنا- «روجر توررنت» رئیس پارلمان محلی ایالت کاتالونیا امروز سه شنبه در حالی با انتشار بیانیه ای، «جوردی سانچز» نامزد شماره دو فهرست انتخاباتی حزب استقلال طلب دموکرات کاتالونیا را به عنوان نامزد جدید احراز پست ریاست ایالت کاتالونیا معرفی کرد که معرفی یک چهره زندانی به عنوان نامزد این پست با مخالفت دولت روبرو شده و به معنی تنشی جدید بین رئیس پارلمان محلی ایالت کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا به شمار می رود.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه لا وانگواردیا ، توررنت تاکید کرد سانچز یکی از اعضای پارلمان محلی کاتالونیا به شمار می رود و از حمایت کافی برای این منظور برخوردار است .
وی در این رابطه، روز دوشنبه 12 مارس (21 اسفند ) را برای رای گیری در خصوص این نامزد پست ریاست ایالت در صحن علنی پارلمان کاتالونیا تعیین کرده است.
این در حالی است که حزب استقلال طلب کوپ اعلام کرده جوردی سانچز را گزینه مناسبی برای ریاست ایالت نمی داند.
شایان ذکر است که جوردی سانچز به اتهام فتنه و دست داشتن در اعلام یک طرفه جدایی طلبی در آبان ماه گذشته در زندان است و رئیس پارلمان کاتالونیا در ادامه لج بازی خود با دولت مرکزی ، وی را نامزد احراز پست ریاست ایالت کرده است .
توررنت قبلا ، در روز 6 بهمن ، «کارلس پوجدمونت» رئیس فراری دولت سابق کاتالونیا که در فرار از دادگاه اسپانیا ، در بلژیک به سر می‌ برد را به عنوان نامزد ریاست معرفی‌ کرد تا که جلسه انتخاب وی در روز 10 بهمن برگزار شود، اما دادگاه اسپانیا به وی یادآوری کرد که پوجدمونت تحت پیگرد قانونی قرار دارد و به محض ورود به اسپانیا دستگیر و زندانی خواهد شد .
رئیس پارلمان خوب می‌ داند که مورد سانچز نیز غیر ممکن است و یک فرد زندانی نمی‌ تواند نامزد ریاست شود اما لجاجت استقلال طلبان که در مجموع ، آرای بیشتری را در انتخابات محلی 30 آذر کسب کرده ا‌ند ، راه را برای حل بحران سیاسی در کاتالونیا هموار نمی‌ کند .
کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است.
روسای این ایالت همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
در راستای انتخابات کاتالونیا حزب شهروندان 37 کرسی، حزب دموکرات 34 کرسی، حزب چپ جمهوری خواه 32 کرسی، حزب سوسیالیست 17 کرسی، ائتلاف ان کومون پودم 8 کرسی، حزب کوپ 4 کرسی و حزب مردمی 3 کرسی پارلمانی به دست آورده اند.
پارلمان محلی ایالت کاتالونیا 135 کرسی دارد که اکثریت مطلق آن با 68 کرسی حاصل می شود. مجموع آرای احزاب استقلال طلب (دموکرات، چپ جمهوری خواه و کوپ) به 70 کرسی پارلمانی رسیده است و احزاب قانونگرا نیز نتوانسته اند به هدف خود برای عبور از ملی گرایان برسند .

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!