جمعه, ۱۷ می ۲۰۲۴
جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کلمبیا با تنها گروه شورشی باقی مانده در این کشور مذاکره می‌کند

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا دستور به از سرگیری مذاکرات صلح با شورشیان ELN با هدف تکمیل یک توافق تاریخی با این شورشیان پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش در ماه اوت داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که در انتخابات پارلمانی اخیر در کلمبیا تندروهای مخالف مذاکرات صلح دولت سانتوس پیروزی‌های انتخاباتی چشمگیری را کسب کردند.

سانتوس در عین حال بر مصمم‌تر شدن دولتش به تکمیل این مذاکرات صلح به رغم شکست‌های انتخاباتی ائتلاف حاکمش در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه گذشته و تقویت جایگاه بلوک محافظه کار راستگرای مخالف صلح با شورشیان تاکید کرد.

رئیس جمهور کلمبیا خاطر نشان کرد: من به گوستاوو بل، رئیس تیم مذاکره کننده دستور داده‌ام تا به شهر کوئیتو سفر کرده و مذاکرات را مجددا به جریان بیندازد.

گروه شورشی "ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا" (ELN) تنها گروه شورشی فعال باقی مانده در این کشور است و در بیانیه‌ای از این تصمیم دولت سانتوس استقبال کرد.

این تصمیم سانتوس در پاسخ به یک آتش بس یکجانبه شورشیان ELN به مناسبت انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اعلام شد و به نوعی تمایل این گروه برای بازگشت به مذاکرات صلح قلمداد گردید.

او اظهار کرد، طرف‌ها قرار است در مورد یک توافق آتش‌بس جدید "جامع و قابل بررسی" بحث کنند که بتواند جلوی تشدید دوباره خشونت‌هایی که در ماه ژانویه باعث معلق شدن این مذاکرات شد را بگیرند.

سانتوس تاکید کرد: ما با احتیاط، قاطعیت و پشتکار به پیش خواهیم رفت تا زمانی که بر سر خلع سلاح و انحلال گروه شورشی ELN و بازگشت دوباره آنها به اجتماع و رسیدن به صلح کامل توافق کنیم.

این در حالی است که در طول سال گذشته میلادی چند دور مذاکرات صلح از این دست در پایتخت کشور اکوادور همسایه کلمبیا برگزار شد اما سانتوس بعد از وقوع سلسله حملاتی علیه پاسگاه‌های پلیس کلمبیا از سوی شورشیان که شش کشته بر جای گذاشت مذاکرات را متوقف کرد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!