پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اعتراضات سراسری در برزیل علیه لولا دا سیلوا


هزاران برزیلی در آستانه حکم امروز چهارشنبه دادگاه عالی علیه لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا به خیابان‌ها آمدند. آنها خواستار زندانی شدن این رئیس‌جمهوری سابق و پیشتاز انتخابات آتی برزیل به اتهام فساد و آغاز حبس ۱۲ ساله او هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان ضد لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل سه‌شنبه تجمعی اعتراضی درسائو پائولو برگزار کردند و خواستار حبس او شدند. حدود ۲۰ هزار تن در سائوپائولو و نیز چند هزار تن هم در ریو دو ژانیرو و تعداد کمتری در سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند.

آنها خواستار آغاز دوره حبس دا سیلوا و ممنوعیت شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری هفتم اکتبر شدند. طبق نظرسنجی‌ها، دا سیلوا با وجود مشکلات حقوقی پیشتاز است. مارا ماسا، یکی از معترضان ۶۷ ساله در سائو پائولو که شعار "دیگر لولا نمی‌خواهیم" گفت: می‌خواهیم برزیل از این فساد شرم‌آور خلاص شود. لولا را زندانی کنید و بگذارید ورق در برزیل برگردد.

تجمعات کوچکتری هم در حمایت از موسس حزب کارگران برزیل در سراسر این کشور برگزار شد. برپایی دادگاه در برازیلیا، پایتخت برزیل در روز چهارشنبه تبدیل به نقطه کانونی برای رای‌دهندگان شدیدا دو دسته برزیل شده است. لولای ۷۲ ساله که سال گذشته به پذیرش یک آپارتمان ساحلی به عنوان رشوه از یک شرکت ساخت و ساز بزرگ در ازای واگذاری قراردادهای دولتی محکوم شد، به ۱۲ سال و یک ماه حبس محکوم شده است. او یکبار درخواست تجدیدنظر دارد اما باخت.

طبق قوانین کنونی، او باید فورا زندانی شود و همزمان درخواست تجدیدنظر بدهد. با این وجود، لولا از دادگاه عالی برزیل خواست تا به او اجازه دهد حین پیگیری شکایات آزاد باشد. گمان می‌رود بر سر این مساله در دادگاه مذکور اختلاف‌نظر وجود داشته باشد. بنابراین تغییر نظر یک قاضی می‌تواند آزادی لولا را تضمین کند و کمپین او برای سومین بار روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهوری را تقویت کند. اگر این دادگاه با درخواستش مخالفت کند، او به‌زودی زندانی خواهد شد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!