جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اروگوئه و برزیل شرکایی قابل اعتماد برای تهران هستند

تهران- ایرنا- سفیر ایران در اروگوئه درباره سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به اروگوئه و برزیل گفت: ثبات و نبود هرگونه فراز و نشیب در روابط ایران با این دو کشور و مکمل بودن اقتصاد ما با آنها، از دلائل اصلی تبدیل شدن اروگوئه و برزیل به شرکای دیپلماتیک و تجاری قابل اعتماد برای ایران است.

'ابوالفضل پسندیده' امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره سفر چهارشنبه گذشته ظریف به برزیل و اروگوئه، گفت: ' سفر وزیر امور خارجه به اروگوئه از دو منظر سیاسی و اقتصادی حائز اهمیت است. از نظر سیاسی اروگوئه یکی از کشورهای مهم آمریکای لاتین است که از ثبات سیاسی بالا و توسعه خوب حقوق مدنی برخوردار است و با عنایت به قدمت احزاب سیاسی در این کشور (بیش از 180 سال)، تغییر دولت ها در آن تأثیر چندانی بر مواضع ملی و یا بین المللی این کشور ندارد.
' دو کشور ایران و اروگوئه طی 112 سال گذشته همواره رابطه صمیمانه و بدون تنشی را تجربه کرده اند و دولت اروگوئه به رغم تحولات بین المللی ایران در چهار دهه گذشته و با وجود تبلیغات گسترده ایران هراسانه و اسلام هراسانه برخی کشورهای غربی علیه ایران، حتی در دوران اوج تحریم ها و فشارهای بین المللی رابطه دوستانه خود با ایران را حفظ و همواره مستقلانه عمل کرده است. دو کشور روابط مستحکم و بدون فراز و نشیبی دارند و بر اساس اصل احترام متقابل و احترام به حق حاکمیت کشورها در مجامع بین المللی از یکدیگر حمایت و دفاع کرده اند که نمونه آن در آرای حقوق بشری اروگوئه در قبال جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قابل مشاهده است.
' دیدار وزیر امور خارجه ایران از اروگوئه، مهر تاییدی بر روابط دوستانه و دیرینه دو کشور و پاسخی روشن به کشورهایی است که در جهت انزوای سیاسی ایران گام بر می دارند که با توجه به حضور گسترده و نقش قابل توجه اروگوئه در سازمانها و نهادهای بین المللی و منطقه ای (مانند دو دوره عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، یک دوره عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان در سال 2012، ریاست دوره ای سازمان منطقه ای مرکوسور و نقش فعال آن در نیروهای صلحبان سازمان ملل)، نقطه عطفی در جهت ارتقای همکاری دو کشور در سطح سازمانهای بین المللی و همکاری های میان منطقه ای است.
' اما از منظر اقتصادی، اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگرند و ایران بطور سنتی خریدار محصولات کشاورزی و دامی اروگوئه از قبیل برنج، لبینات و پشم است و اروگوئه از ایران نفت، محصولات پتروشیمی و صنایع دستی وارد می کند. حضور حدود 60 نفر از مسئولان اقتصادی بخش های دولتی و خصوصی کشورمان در اروگوئه و شرکت آنها در بزرگترین همایش اقتصادی دو کشور در 22 فروردین ماه امسال در حاشیه دیدار رسمی دکتر ظریف از اروگوئه در شهر مونته ویدئو، این امکان را فراهم کرد تا تجّار و مسئولان بخش های اقتصادی دو کشور از نزدیک با ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی طرف مقابل آشنا شوند و با عنایت به استقبال شایسته شرکت ها و صاحبان صنایع اروگوئه ای از تجار ایرانی، انتظار می رود این سفر علاوه بر تنوع بخشی به همکاری های تجاری دو کشور، زمینه های لازم را برای ایجاد یک جهش قابل توجه در مراودات بازرگانی ایران و اروگوئه فراهم کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه، در پاسخ به اینکه جایگاه کنونی این کشور در آمریکای لاتین گفت: اروگوئه یکی از پیشرفته ترین کشورهای آمریکای لاتین از نظر حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی و حقوق مدنی است. این کشور با توجه به برخورداری از نظام پیشرفته بانکی و سطح بالای رفاه اجتماعی، تا چند سال قبل به سوئیس آمریکای لاتین معروف بود.
پسندیده افزود: 'اروگوئه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از ثبات بالایی برخوردار بوده یکی از سرآمدهای آمریکای لاتین است. این کشور همچنین با توجه به خط مشی سیاسی مستقل اروگوئه در سازمانهای منطقه ای و مجامع بین المللی، اعتبار بالایی در سطح مجامع یاد شده دارد و ضمن اینکه یکی از بنیانگذاران سازمان منطقه ای مرکوسور در آمریکای جنوبی است، به رغم کمی وسعت و جمعیت دو بار توانسته به شورای امنیت و یک بار به شورای حقوق بشر سازمان ملل راه یافته و نقش قابل توجهی در سازمانهای بین المللی و منطقه ای آمریکای لاتین داشته باشد.
' همچنین با توجه به اینکه مونته ویدئو پایتخت اروگوئه اخیرا به عنوان با کیفیت ترین شهر آمریکای لاتین برای زندگی شناخته شده، اروگوئه در حوزه هایی چون مبارزه با فساد، دولت الکترونیک، دموکراسی، توسعه دیجیتال، حقوق سیاسی و آزادی های مدنی، آزادی های اقتصادی و اعتماد به قوه قضاییه، بر اساس شاخص های معتبر بین المللی در رتبه اول رده بندی کشورهای آمریکای لاتین قرار گرفته است.
' از نظر اقتصادی نیز اروگوئه از جمله کشورهایی است که در کنار اقیانوس اطلس واقع است و بندر آزاد مونته ویدئو به عنوان تنها بندر آزاد جنوب قاره آمریکا، امکان تبدیل شدن آن را به هاب منطقه آمریکای جنوبی فراهم کرده است'.
از سفیر ایران در اروگوئه سوال شد: آیا سطح روابط اقتصادی ایران و اروگوئه از دیدگاه دو کشور در جایگاه مطلوبی قرار دارد؟ آماری از سطح روابط تجاری فیمابین بویژه بخش صادرات و واردات دارید؟
وی پاسخ داد: 'حجم مراودات تجاری ایران و اروگوئه در گذشته ای نه چندان دور به رقمی فراتر از یکصد میلون دلار می رسید، اما تشدید تحریم های ظالمانه علیه ایران در سالهای پایانی دهه 80 و سالهای آغازین دهه 90، باعث کاهش روابط اقتصادی دو کشور شد. پس از اجرایی شدن برجام، اقدامات و تلاش های زیاد برای بازگشت تبادلات بازرگانی دو کشور به دوران گذشته صورت گرفت، که از آن جمله آنها می توان به دیدار آقای 'رائول سندیک' معاون رئیس جمهوری اروگوئه در اردیبهشت 1395 از ایران اشاره کرد.
' البته هنوز حجم روابط تجاری دو کشور متناسب با ظرفیت های موجود طرفین نیست و دیدار وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیأت بزرگ اقتصادی به این کشور و تشکیل همایش بزرگ تجاری ایران و اروگوئه در همین راستا صورت گرفته و انتظار می رود پس از همایش اخیر بازرگانی دو کشور و آشنایی بازرگانان ایرانی و اروگوئه ای با ساختار اقتصادی کشور مقابل، شاهد افزایش حجم مبادلات اقتصادی طرفین باشیم.
' بر اساس آخرین آمارهای موجود، حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2017 میلادی حدود 18 میلیون دلار بود که شش میلیون دلار از این رقم صادرات ایران و مابقی صادرات اروگوئه به کشورمان است. البته باید تصریح کرد که بخشی از صادرات و واردات دو کشور از طریق کشورهای ثالث انجام می گیرد، لذا در برخی از منابع، حجم روابط تجاری دو کشور تا سطح 36 میلیون دلار نیز ذکر شده است'.
سفیر ایران در اروگوئه دیدگاه دولت این کشور را در مورد برجام و تهدید ترامپ برای خروج از آن این گونه بیان کرد: کشور اروگوئه اصولا بر اساس قطعنامه های سازمان ملل رفتار می کند و از طرفداران تجارت آزاد در جهان است. از این رو مقامات این کشور در مناسبت های مختلف حمایت خود را از اعتبار بین المللی برجام و توسعه همکاری های اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند. وزارت امور خارجه اروگوئه پس از حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای موسوم به 1+ 5، با صدور بیانیه ای از دستیابی به این توافق استقبال کرد. همچنین 'رودولفو نین نووا' وزیر امور خارجه اروگوئه طی سخنرانی خود در همایش بزرگ تجاری ایران و اروگوئه که 22م فروردین 1397از در چارچوب دیدار دکتر ظریف از این کشور صورت گرفت، ضمن اشاره به ضرورت گسترش روابط تجاری دو کشور، از برجام حمایت کرد و گفت این سبب رفع تحریم ها و بازگشت ایران به بازارهای اقتصادی جهان شده است.
پسندیده در پاسخ به اینکه آیا ایران و اروگوئه برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری دو جانبه در حوزه های اقتصادی دارند، گفت: 'با در نظر گرفتن اینکه اروگوئه از کشورهای سرمایه پذیر آمریکای لاتین محسوب می شود و ضمن برخورداری از قوانین روشن و مشخص در این بخش، رتبه دوم سرمایه گذاری در منطقه را داراست. در سفر دکتر ظریف به این کشور مباحثی خوب در حوزه سرمایه گذاری های اقتصادی بین طرفین مطرح و درباره آنها تبادل نظر شد.
' در این زمینه با توجه به پیشرفت های ایران در حوزه هایی چون نانو و بیوتکنولوژی، داروسازی و امور زیربنایی و پیشرفت های اروگوئه در اموری چون دولت الکترونیک، نرم افزار، کشاورزی و دامپروری، رایزنی های اولیه برای سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور صورت گرفت. ضمنأ پارسال دو سند همکاری در بخش بهداشت و دارو میان ایران و اروگوئه به امضا رسید و دو کشور پیش نویس دو موافقتنامه در حوزه های نانو تکنولوژی و پارکهای فناوری را در دست بررسی دارند'.
سفیر ایران در اروگوئه در پاسخ به اینکه آیا این کشور و برزیل از نظر او می توانند شریک قابل اعتمادی در حوزه های دیپلماتیک و تجاری برای ایران باشند، گفت: 'در دنیای امروز و در عرصه روابط بین الملل، کشورها با توجه به منافع ملی خود، به پیشبرد راهبردهای سیاست خارجی می پردازند. لذا تبدیل کشورهای اروگوئه و برزیل و یا هر کشور دیگر به شریک قابل اعتماد ایران بیش از هر چیز دیگری نیازمند همخوانی نسبی منافع ملی دو کشور است. معتقدیم وجود ثبات و عدم هرگونه فراز و نشیب در روابط ایران با اروگوئه و برزیل از یک سو و مکمل و نه رقابتی بودن اقتصادهای آنها با ایران از سوی دیگر، از دلایل اصلی تبدیل شدن این دو کشور به شرکای قابل اعتماد ایران در حوزه های دیپلماتیک و تجاری است.
' شرایط اقلیمی و رشد جمعیت ایران را به یکی کشورهای وارد کننده برخی اقلام مواد اولیه غذایی و منابع عظیم نفت و گاز کشورمان را به یکی از صادرکنندگان مهم نفت، مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی در جهان تبدیل کرده است. اروگوئه و برزیل هم از کشورهای صادرکننده تولیدات کشاورزی و دامی و وارد کنندگان نفت و محصولات پتروشیمی هستند. لذا بر این باوریم که افزایش حجم روابط تجاری با اروگوئه و رسیدن آن به سطح متناسب با ظرفیت های دو کشور، به استحکام هر چه بیشتر روابط سیاسی ایران با این کشور منجر خواهد شد'.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه هفته گذشته به برزیل و اروگوئه سفر و با مقامات این دو کشور در مورد مهمترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر کرد. ظریف چهارشنبه شب در مونته ویدئو پایتخت اروگوئه با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و دو طرف بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در همه زمینه ها تاکید کردند. ظریف در این دیدار با اشاره به روابط سنتی و مستمر ایران و اروگوئه بر اساس احترام متقابل و با توجه به وجود زمینه های خوب همکاری بین دو کشور بویژه در بخش اقتصادی، بر همکاری های دوجانبه و تنوع بخشی آن تاکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت همکاری های خوب موجود در دو کشور شد که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
همچنین با توجه به ریاست اروگوئه بر مرکوسور، ارتباط بیشتر ایران با این سازمان از طریق همکاری با این کشور و برزیل مورد اشاره قرار گرفت. همکاری در بخش روابط بانکی، کشاورزی، سدسازی و شرکت های دانش بنیان از موضوعات دیگر مطرح شده در این دیدار بود. رئیس جمهوری اروگوئه نیز در این دیدار با استقبال از تعمیق و گسترش روابط اروگوئه و ایران افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور در تمامی حوزه ها را مورد تاکید قرار داد.
وزیر امور خارجه همچنین پیش از سفر به اروگوئه در دیدار با رئیس جمهوری برزیل در برزیلیا پایتخت این کشور، خواستار تبدیل روابط ایران و برزیل به یک روابط عمیق اقتصادی و در عین حال ایجاد توازن تجاری بین دو کشور شد. ظریف در دیدار با میشل تمر رئیس جمهوری برزیل زمینه های همکاری بین دو کشور را در بخش هایی چون انرژی، ترانزیت، کشاورزی و فناوری های پیشرفته برشمرد که با توجه به پیشرفتهای موجود در هر دو کشور آنها را مکمل هم دانست.
رئیس جمهوری برزیل نیز در این دیدار از علاقه آن کشور به توسعه مناسبات با ایران و نیز همکاری در زمینه فناوری های پیشرفته سخن گفت و خواستار تبادل هیات ها و تماس ها با ایران شد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!