شنبه, ۲۷ آوریل ۲۰۲۴
شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
توافق تجاری مکزیک- اروپا پاسخی جدی به ترامپ

تهران-ایرنا- برخی از رسانه های جهان تصریح کردند که توافق نامه تجاری مکزیک و اتحادیه اروپا که روز گذشته (شنبه) منعقد شد، پاسخی جدی به سیاستهای تجاری دونالد ترامپ است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی نشریه پلتیکو اروپا در گزارشی عنوان کرد: مکزیک با توافق با اروپا در مورد تجارت آزاد جواب دندانشکن سیاسی و جسورانه ای به دونالد تارامپ رئیس جمهوری آمریکا داده است.
خواست ترامپ برای مذاکره دوباره در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی ( نفتا) و تلاش وی برای متوقف کردن این توافقنامه باعث کمک به مکزیک در انجام مذاکره با بروکسل بر سر یک پیمان تجارت آزاد جدید طی سال گذشته شد. این در حالی است که که کشورهای آمریکای لاتین تلاش می کنند از وابستگی به فعالیتهای تجاری با آمریکا که سیاست خصمانه ای در قبال برخی کشورهای این منطقه در پیش گرفته، بکاهند.
این توافق به روز شده ای از توفق اولیه حاصل شده در سال 2000 است که بخش هایی همچون امور مالی، تجارت الکترونیک و کشاورزی را نیز پوشش می دهد.
سیسیلیا مالمستروم کمیسیونر امور تجاری اتحادیه اروپا تصریح کرد که حصول این توافق زمانی امکان پذیر شد که دو شریک اعتقاد آشکاری در مورد تجارت آزاد داشتند. وی تاکید کرد که این توافق مناسب روند مقابله با چالش های اقتصادی و سیاسی قرن 21 است. در حالی که توافق تجارت آزاد با اروپا برای مکزیک از اهمیت سیاسی برخوردار است، تلاش دولت ترامپ برای مذاکره در مورد پیمان نفتا پیامدهای اقتصادی گسترده ای برای مکزیکوسیتی داشته است.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تصریح کرد که تواق تجارت آزاد مکزیک و اروپا پاسخی به ترامپ بود. این پیمان باعث می شود تقریبا هر کالایی از جمله محصولات کشاورزی بدون تعرفه میان مکزیک و اروپا تبادل شود.
این توافق در حالی منعقد شد که مذاکرات با دولت ترامپ در مورد پیمان نفتا همچنان با ابهام مواجه بوده است.انعقاد این پیمان همچنین پیامی برای ترامپ بوده که برخی از نزدیکترین شرکای تجاری امریکا در مسیر توافق با دیگر طرف های تجاری جهان از جمله اتحادیه اروپا گام برمی دارند و امریکا را در امور تجاری کنار می گذارند.
ژان کلود یونکر رئیس کمیسون اروپا نیز در اظهارنظری گفت: تجارت باید در یک فرآیند برد- برد انجام شد.
این توافق میان مکزیک و اتحادیه اروپا در حالی منعقد شده است که آمریکا، مکزیک و کانادا همچنان در مورد اجرای نفتا اختلاف دارند.
فردریک اریکسون یک تحلیل گرا اروپایی در بروکسل خاطر نشان کرد که مواضع خصمانه ترامپ در قبال تجارت با کشورها منجر به این شد که مکزیک در مسیر مذاکره با اروپا قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا و مکزیک در تقابل با جنگ تجاری و سیاست های حمایت گرایانه آمریکا، توافقی برای گسترش تجارت آزاد و حذف تعرفه های تجاری امضا کردند.
بروکسل و مکزیکو سیتی بر سر یک پیمان تجارت آزاد و حذف تعرفه های تجاری میان اعضای اتحادیه اروپا و مکزیک به توافق رسیدند.
تلاش های اتحادیه اروپا برای مقابله با سیاست های تبعیض آمیز واشنگتن، پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ناامیدی این اتحادیه از هم پیمانی تجاری با این کشور آغاز شد.
توافق تجارت آزاد با مکزیک در حالی است که اتحادیه اروپا سال گذشته توافق مشابهی با ژاپن امضا کرد و این هفته نیز قرار است مذاکراتی را برای پیمانی تجاری با بلوک مرکوسور (آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه) آغاز کند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!