چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا

کمپین انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در آستانه انتخابات ۲۰ مه که اپوزیسیون آن را بایکوت کرده و بخش اعظم جامعه بین‌الملل آن را "غیر مشروع" می‌دانند، آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ۵۵ ساله ونزوئلا که سابقا راننده اتوبوس بود، برای یک دوره شش ساله دیگر نامزد شده است و بدون داشتن رقیب خاصی وعده "کامیابی" در کشوری را داده است که با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی و انزوای رو به رشد روبروست.

ویلیام فلورس، یک تکنسین برق ونزوئلایی است که نه از ایدئولوژی چپ‌گرای چاوز حمایت می‌کند و نه حامی اپوزیسیون است. او می‌گوید: من رای نمی‌دهم. اوضاع فرقی نمی‌کند. منتظر معجزه‌ای هستیم تا ما را از این وضعیت اسف‌بار خارج کند. راهی نمی‌بینم.

این هفته، صندوق بین‌المللی پول سقوط اقتصاد بدهی‌دار ونزوئلا را یکی از بدترین موارد در تاریخ مدرن توصیف کرد.

این کشور غنی از نفت شاهد افت "غیر عادی" تولید نفت خام خود بوده است که طی ۱۸ ماه گذشته به نصف کاهش داشته است.

ونزوئلا همچنین با تورم نجومی، کمبود کالاهای اساسی، کمبود غذا و دارو و خشونت رو به رشدی روبروست که حدود یک میلیون ونزوئلایی را وادار به فرار کرده است و همزمان، سیاست‌های مادورو منجر شده تا این کشور بیش از پیش در عرصه بین‌المللی منزوی شود. با این وجود انتخابات مجدد او بسیار محتمل است.

اپوزیسیون ونزوئلا موسوم به "میزگرد اتحاد دموکراتیک" دچار دودستگی است و تصمیم دارد تا انتخابات ۳۰ اردیبهشت را بایکوت کند؛ چرا که رهبران آن از حضور در رای‌گیری منع شدند. آنها انتخابات را "نمایشی ساختگی" با هدف نگاه داشتن مادورو در قدرت می‌دانند.

تنها رقبای چالشی مادورو، دو تن از حامیان سابق هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا هستند که از اقدامات دولت کنونی اعلام برائت کردند. یکی از  آنها "هنری فالکون" ۵۶ ساله است که سابقا شهردار و فرماندار بوده و احتمالا اصلی‌ترین مخالف رهبر سوسیالیست کنونی ونزوئلا می‌شود.

فالکون پیشتر درخواست حزب میزگرد اتحاد دموکراتیک برای تحریم انتخابات را رد کرد.

رقیب دیگر کمتر شناخته‌شده، یک کشیش به نام "خاویر برتوچی" است.

براساس نظرسنجی‌ها، مادورو می‌تواند ۴۲ درصد و فالکون ۳۰ درصد رای به دست آورد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!