یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتخابات فردای کلمبیا تکلیف توافق صلح و اقتصاد را روشن می‌کند


مردم کلمبیا فردا یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سیاست‌های اقتصادگرایانه حامی رئیس‌جمهوری سابق خودشان یا یک چریک سابق چپگرا را به عنوان رهبر جدید انتخاب می‌کنند. این انتخاب تکلیف آینده توافق صلح تاریخی و اقتصاد کلمبیا را روشن می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود "ایوان دوکو" که گزینه مورد نظر آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری تندرو سابق کلمبیاست، در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود. طبق نظرسنجی‌ها، او ۲۰ درصد از گوستاوو پترو، شهردار سابق بوگوتا، پایتخت کلمبیا که سابقا جزو گروه شورشی ام‌۱۹ بوده جلوتر است. این گروه اکنون دیگر وجود ندارد.

مساله مهم، اجرای توافق صلح ۲۰۱۶ با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) است که به پنج دهه درگیری با این گروه شورشی مارکسیست پایان داد. همچنین این مساله که آیا چهارمین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین از سیاست‌های سنتی حمایت از بازار دور می‌شود یا خیر مشخص خواهد شد.

یان باست، از دانشگاه روزاریو می‌گوید: پیروزی دوکو به معنای خاتمه توافق صلح نخواهد بود اما احتمالا بدین معناست که این توافق به حداقل کاهش می‌یابد. پیروزی پترو هم احتمالا به معنای یک دوره سخت از بلاتکلیفی اقتصادی خواهد بود.

ماه گذشته کلمبیا اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از امضای توافق صلح با فارک را برگزار کرد. این رای‌گیری قرار بود رفراندومی بر سر توافق مذکور شود اما بی‌نتیجه پایان یافت و این کشور با دور دوم انتخابات مواجه شد. ایوان دوکو محافظه‌کار با کسب ۳۹ درصد رای پیشتاز شد و پتروی چپگرا ۲۵ درصد رای گرفت.

دوکو با توافق صلح مخالف کرده و معتقد است بیش از حد با فارک مدارا می‌کند. در مقابل اما پترو از این توافق حمایت می‌کند. خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری فعلی کلمبیا که دو دوره رئیس‌جمهوری بوده دیگر حق شرکت در انتخابات را ندارد. دوکو قول لغو برخی از بندهای توافق صلح را در صورت پیروزی در انتخابات داده است. او از متحدان آلوارو اوریبه است که هدایت کمپینی علیه توافق را به عهده داشت.

هر مقامی که هفتم اوت بتواند مقام ریاست جمهوری را رسما به دست بگیرد، با دوره دشواری روبرو می‌شود. اقتصاد ۳۲۰ میلیارد دلاری کلمبیا همچنان ضعیف است و موج جدیدی از باندهای قاچاق مواد مخدر وارد مناطقی شدند که زمانی در کنترل فارک بود و همچنین حدود یک میلیون مهاجر ونزوئلایی در جستجوی غذا و کار به سمت کلمبیا کوچ کرده‌اند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!