سه شنبه, ۰۷ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اوبرادور و پنانیتو
اوبرادور (چپ) و پنانیتو

رئیس‌جمهوری منتخب مکزیک که در دوره گذار به سر می‌برد، با اعلام آمادگی برای ایجاد "تغییرات عمیق" در کشورش، با دعوت از پاپ فرانسیس برای کمک به احیای صلح وعده داد و همچنین گفت که با وزیرخارجه آمریکا دیدار خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مانوئل لوپز اوبرادور، یک چپگرای ضد تشکیلات است که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه مکزیک به پیروزی شگفت‌انگیزی رسید و مدعی کسب ۵۲.۹۷ درصد آراء شد. طبق شمارش نسبتا کامل آراء، او بیش از ۳۰ درصد جلوتر از نزدیک‌ترین رقیبش در رقابت چهار وجهی قرار گرفت.

لوپز اوبرادور پس از دیدار با انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری مکزیک گفت: ما قرار است از پاپ فرانسیس (رهبر کاتولیک‌های جهان) و نیز رهبران مذهبی، مقام‌های سازمان ملل و حقوق‌بشری‌ها دعوت کنیم تا با کمک یکدیگر به هدف نهایی یعنی دستیابی به صلح در کشورمان برسیم.

اوبرادور (راست) و پنانیتو

او همچنین تاکید کرد با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که احتمالا ۱۳ ژوئن به مکزیکوسیتی سفری خواهد داشت، ملاقات می‌کند. پامپئو همچنین قصد دارد با رهبر در حال کناره‌گیری مکزیک و لوئیس ویدگارای، وزیر امور خارجه مکزیک دیدار کند.

لوپز اوبرادور ۶۴ ساله اول ماه دسامبر که قدرت را به دست بگیرد، اولین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ اخیر مکزیک می‌شود. همچنین این اولین بار در تاریخ مدرن مکزیک است که یک نامزد انتخاباتی بیش از نیمی از آراء را کسب می‌کند.

این مقام تازه برگزیده، سه‌شنبه با مشاوران مقرهای کمپینش دیدار داشت و پس از آن در کاخ ملی به دیدار رئیس‌جمهوری فعلی مکزیک رفت. رهبر در حال کناره‌گیری مکزیک دوشنبه گفت طی تماس تلفنی پیروزی اوبرادور را تبریک گفته و برای ارائه "هرگونه کمک لازم حین دوره انتقالی" اعلام آمادگی کرده است.

لوپز اوبرادور گفت که با رهبر فعلی برای همکاری مشترک در مذاکرات با ایالات متحده و کانادا برای بازطراحی نفتا، حفظ تیم مذاکرات کنونی با حضور گزینه‌های منتخب اوبرادور در مذاکرات آتی توافق کرده‌اند. آنها همچنین در خصوص انرژی، بودجه سال آتی و مسائل امنیتی به رایزنی پرداختند. رئیس‌جمهوری منتخب مکزیک همچنین به ارتقای وضعیت زندگی شهروندان کشورش، مقابله با فساد و سال‌ها خشونت مرتبط با مواد مخدر و همچنین کاهش شکاف طبقاتی وعده داد.

لوپز اوبرادور سه‌شنبه همچنین در اقدامی قابل توجه به گشت‌زنی خیابانی با تعداد انگشت‌شماری محافظ پرداخت. او سبک جدیدی از رهبری را در جایی به نمایش گذاشت که بسیاری نگران تامین امنیت او در مکزیک خشونت‌زده بودند. این حرکت پیش از دیدار با رهبر کنونی مکزیک انجام شد و تعداد زیادی دوربین شبکه‌های تلویزیونی در این مسیر او را همراهی کردند. اوبرادور در پاسخ به خبرنگاران درباره نبود حفاظت چشمگیر از خودش گفت: مردم از من حفاظت خواهند کرد.

 

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!