جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس‌جمهور جدید مکزیک توافق‌های امنیتی با آمریکا را مورد بازبینی قرار می‌دهد


رئیس‌جمهور جدید مکزیک براساس اعلام یک دستیار نزدیک وی قصد دارد توافق‌های امنیتی این کشور با آمریکا را مورد بازبینی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آلفونسو دورازو، یک دستیار ارشد آندرس مانوئل لوپز اوبرادور،‌ رئیس‌جمهور منتخب جدید مکزیک اظهار داشت: وقتی که زمانش برسد ما ابتکارهایی نظیر "طرح مریدا" را مورد بازبینی قرار خواهیم داد.

دورازو که به هنگام آغاز به کار دولت جدید مکزیک در اول دسامبر قرار است رئیس یک وزارتخانه جدید در حوزه امنیت عمومی باشد، گفت که رئیس‌جمهور جدید مکزیک می‌خواهد بر پروژه‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور تمرکز کند.

طرح مریدا که چند دهه از عمر آن گذشته طرحی است که به موجب آن کمک‌های مربوط به دولت آمریکا به مکزیک برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق موادمخدر تخصیص می‌یابد و همچنین نیروهای امنیتی نیز مورد آموزش قرار می‌گیرند و یکسری برنامه‌های حمایتی نیز به منظور ارتقای حاکمیت قانون در مکزیک به اجرا درمی‌آید.

در حال حاضر مکزیک مسیر اصلی قاچاق موادمخدر نظیر کوکائین و هروئین به آمریکا است.

کنگره آمریکا برای سال مالی جاری مبلغ ۱۴۵ میلیون دلار را برای طرح مریدا در کمک به مکزیک اختصاص داد.

مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهور جدید مکزیک می‌خواهد تمرکز کمک‌های دریافتی از طریق طرح مریدا را تغییر دهد یا خیر اما پیش از این لوپز اوبرادور از دونالد ترامپ تقاضا کرده بود تا کمک‌های آمریکا را معطوف به توسعه اقتصادی در جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی کند و از این طریق به شکلی ریشه‌ای‌تر با قاچاق موادمخدر و مهاجرت غیرقانونی مبارزه کند.

ماه گذشته میلادی لوپز اوبرادور اعلام کرد که طرح خرید هشت هلی‌کوپتر نظامی از آمریکا را در راستای تدابیر دولتش برای کاهش هزینه‌ها لغو می‌کند.

آژانس‌های امنیتی آمریکا و مکزیک در حوزه مقابله با موادمخدر و دستگیری قاچاقچیان با یکدیگر همکاری دارند.

همچنین تیم امنیتی دولت لوپز اوبرادور قصد دارد تا اصلاحاتی را در مبارزه با موادمخدر اعمال کرده و در همین راستا یکسری اعضای سطح پایین‌تر کارتل‌های موادمخدر را مورد عفو قرار داده و تدابیر دیگری نظیر قانونی اعلام کردن ماریجوآنا و حتی اعمال قوانینی برای کشت خشخاش در نظر دارد.

دورازو اظهار کرد: صرفا همکاری نظامی بهترین راه رفع مشکلات امنیتی در کشور ما نیست. ما باید تلاش‌هایمان را همراه با اصلاحاتی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق جنوبی از جمله آمریکای مرکزی همراه کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما باید تمامی توافق‌های همکاری میان کشورهایمان را مورد بازبینی قرار دهیم. به طور متوسط و بر طبق آمارهای آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۱۰ تاکنون حدود ۳۸۰ میلیون دلار را صرف کمک به مکزیک کرده است.

براساس اعلام بخش تحقیقات کنگره آمریکا بالغ بر ۲.۹ میلیارد دلار از زمان راه‌اندازی طرح مریدا از سال ۲۰۰۸ تاکنون برای تامین مالی این طرح کنار گذاشته شده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!