سه شنبه, ۰۷ می ۲۰۲۴
سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس‌جمهور مکزیک: حزب حاکم باید تغییر نام دهد

رئیس‌جمهور مکزیک تاکید کرد، حزب حاکم "انقلابی نهادی" پس از شکست در انتخابات اول ژوئیه سال جاری میلادی باید تغییر نامش را مدنظر قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حزب "انقلابی نهادی" در ۸۸ سال گذشته به غیر از یک دوره ۱۲ ساله، ریاست جمهوری را در مکزیک در دست داشته است.

اما این حزب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در جایگاه سوم قرار گرفت و در مجلس عوام کنگره نیز پنجمین حزب بزرگ خواهد بود.

انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهور مکزیک در مصاحبه‌ای با روزنامه "La Jornada" گفت: حزب "انقلابی نهادی" باید نام و ماهیت خود را تغییر دهد؛ چراکه حفظ این نام دیگر کارآمد نیست.

وی افزود: انتخابات اخیر تحلیل و طرد "حزب انقلابی نهادی" را به عنوان یک برند نشان داد.

حزب "انقلابی نهادی" با ۴۲ کرسی از ۵۰۰ کرسی مجلس عوام کنگره، پنجمین حزب بزرگ این مجلس محسوب می‌شود. این حزب همچنین با کسب ۱۴ مرسی از ۱۲۸ کرسی سنا سومین حزب بزرگ در سنای مکزیک محسوب می‌شود.

حزب "مورنا" آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور منتخب مکزیک و شرکای ائتلافی‌اش یعنی حزب "برخورد اجتماعی" و حزب "کارگر" در مجلس عوام ۳۰۸ کرسی و در سنا ۶۹ کرسی خواهند داشت.

حزب "مورنا" حتی بدون مشارکت با حزب انقلابی نهادی یا حزب محافظه‌کار عمل ملی با کسب ۲۲ رای از احزاب "انقلاب دموکراتیک" و "جنبش شهروندی" در مجلس عوام می‌تواند به راحتی اکثریت دو سومی مجلس عوام مکزیک را از آن خود کند.

اما مساله عجیب جایگاه حزب انقلابی نهادی است. اگرچه این حزب پیشتر اکثریت خود را در مجلس عوام از دست داده بود اما همچنان نقش کلیدی در تصویب قوانین و مسدود کردن اقدامات دارد.

رئیس حزب انقلابی نهادی در ارزیابی تند از حزب خود گفت: این لحظه دشوارترین لحظه در تاریخ حزب ماست. ما اجازه دادیم افراد بدبین و سوءاستفاده‌گر تصویر ما را لکه‌دار کرده و وجهه و شهرت ما را خدشه‌دار کنند.

حزب انقلابی نهادی از زمان تاسیس‌اش در سال ۱۹۲۹ تا سال ۲۰۰۰ میلادی ریاست جمهوری مکزیک را برعهده داشت که فورا پس از آن دو رئیس‌جمهور از حزب عمل ملی تا سال ۲۰۱۲ میلادی زمام امور را به دست داشتند و پس از آن مجددا حزب انقلابی نهادی قدرت را در دست گرفت.

حزب انقلابی نهادی پیشتر نیز نام‌های خود را تغییر داده است. در ابتدا نام این حزب، انقلابی ملی بود که در سال ۱۹۳۸ نام خود را به حزب انقلاب مکزیک تغییر داد و در سال ۱۹۴۶ نام کنونی خود را انتخاب کرد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!