پنجشنبه, ۱۶ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
کلمبیا از بلوک کشورهای آمریکای جنوبی خارج می‌شود

رئیس‌جمهوری کلمبیا از ارسال نامه‌ای به اتحادیه کشورهای آمریکایی جنوبی "یوناسور" و اعلام خروج کشورش از آن خبر داد؛ این بدین معناست که بوگوتا رسما طی شش ماه آتی از این بلوک جدا می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا دوشنبه اعلام کرد کشورش روند خروج رسمی طبق معاهده حقوقی این سازمان را آغاز کرده است؛ در ابتدای این روند کشور عضو باید اطلاعیه‌ای کتبی به مقر این نهاد آمریکای لاتین ارسال کند.

دوکو در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد: امر با دستورالعمل‌های دقیق، وزیر خارجه کشورمان نامه‌ای به یوناسور ارسال کرد و ما خروج از مرام‌نامه این نهاد و خروج از آن طی شش ماه را اعلام کردیم.

خروج از بلوک کشورهای آمریکای لاتین یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری کلمبیا بوده است؛ اساسا هدف از نهاد از بدو تاسیس در سال ۲۰۰۸ تسریع همبستگی منطقه‌ای و مقابله با نفوذ آمریکا بوده است. ‌

دوکوی راست‌گرا که هفتم اوت روی کار آمد، پیشتر گفته بود خروج کلمبیا از این سازمان ۱۲ عضوی قریب‌الوقوع است.

او با اعلام خروج کشورش، کشورهای عضو این بلوک را متهم کرد که از رسیدگی به بحران سیاسی در ونزوئلا خصوصا پس از موج اعتراضات ضد دولتی و تلاش اخیر برای ترور نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ناکام مانده‌اند. او هم مانند کاخ سفید، دولت مادورو را به "دیکتاتوری" متهم کرد و یوناسور را "بزرگترین همدست مادورو" دانست.

کلمبیا اولین کشور عضو یوناسور است که قصد خروج از آن را دارد. ماه آوریل، شش کشور شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، پاراگوئه و پرو عضویتشان را برای یک دوره یکساله به حالت تعلیق درآوردند و به اختلافات بر سر تعیین دبیرکل این گروه اشاره کردند. ونزوئلا، اکوادور و همچنین گویان، سورینام و اوروگوئه همچنان قصد دارند عضو این نهاد باقی بمانند. پیش از اعلام موضع کلمبیا، بولیوی از رئیس‌جمهوری کلمبیا خواست تا در تصمیمش تجدیدنظر کند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!