یکشنبه, ۱۹ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
شرط رئیس جمهوری کلمبیا برای از سر گیری مذاکرات صلح با ELN

رئیس جمهوری کلمبیا با تاکید بر این مساله که تا زمان آزاد شدن تمامی گروگان‌های اسیر در دست ارتش آزادی بخش کلمبیا، بر سر میز مذاکره باز نمی‌گردد، گفت: این احتمال وجود دارد که این گروه چریکی به زودی تعدادی دیگر از گروگان‌های خود را آزاد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه چریکی ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا موسوم به ELN روز چهارشنبه سه تن از سربازانی را که برای قریب به یک ماه گروگان گرفته بود، آزاد کرد.

ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا گفته است که این گروه باید ۱۶ گروگان دیگر را پیش از آغاز دوباره مذاکرات صلح آزاد کند.

دوکو در جریان مراسم ادای سوگند هفتم اوت خود گفت که در ۳۰ روز نخست فعالیتش در سمت رئیس جمهوری کلمبیا درباره ادامه مذاکرات صلح بررسی و ارزیابی می‌کند اما هنوز تصمیمی قاطع درباره اینکه آیا باید این مذاکرات ادامه یابد یا خیر، اتخاذ نکرده است.

وی در جریان مراسمی در شمال کلمبیا گفت:‌ من از اینکه در روزهای اخیر تعدادی از گروگان‌های این گروه چریکی به خانه بازگشته‌اند، بسیار خوشحالم. امیدوارم در روزهای آتی نیز باز هم افراد دیگری آزاد شوند.

رئیس جمهوری کلمبیا در ادامه سخنرانی خود گفت:‌ اگر چنین تعهدی در آزادی تمامی گروگان‌های ELN به حقیقت بپیوندد و تمامی اقدامات تبهکارانه متوقف شود، ما آماده از سرگیری مذاکره هستیم. اما تا آن زمان هیچ مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد.

آخرین دور مذاکرات دولت بوگوتا با این گروه چریکی در کوبا و در تاریخ اول اوت سال جاری میلادی پایان یافت. دولت کلمبیا بر این باور است که این گروه چریکی شش تن از اعضای نیروهای امنیتی را در استان چوکو و ۱۰ غیرنظامی را در اختیار خود دارد و گروگان گرفته است.

این چریک‌ها مکررا از دولت بوگوتا می‌خواهند برای آزادی این گروگان‌ها، حملات و اقدامات نظامی را در استان چوکو متوقف کند.

یکی از فرماندهان یگان غربی این گروه چریکی در ویدئویی که روز جمعه در توئیتر منتشر شد، گفته که ELN به دلیل شتاب دولت، جان چریک‌ها یا گروگان‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

گروه چریکی ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا که از سوی کشیش‌های کاتولیک رادیکال تاسیس شده، از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا یک گروه تروریستی است.

در نتیجه پنج دهه نبرد این گروه با دولت بوگوتا، ELN صدها مورد بمب گذاری، گروگانگیری، تخریب خطوط لوله نفتی و سایر اقدامات انجام داده است.

این گروه در نتیجه آتش بس سپتامبر ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸ دست از اقداماتش کشید.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!